- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
320

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

320

EDV. LEUFVÉN

vittgående omläggning av liturgien, som närmast visar sig
såsom en ytterligt långt gående purism. Detta visar sig
tydligare inom den schweiziska reformationen än inom den tyska.
Både Zwingli och Calvin ha syftat till en liturgisk
nyskapelse, under det Luther från början tänkt sig en revision
av den romerska mässan. Zwinglis formulär för de
söndagliga gudstjänsterna (således med bortseende från
nattvardsgudstjänsterna) är denna (enligt "Ordnung der christenlichen
Kilchen zu Zurich") 1): bön, 2) Fader vår, 3) predikan, 4)
syndabekännelsen, 5) absolution, 6) slutbön, 7) välsignelsen.

Purismen i detta formulär är påfallande. Den liturgiska
sången och körsången är avskaffad och församlingssången
är ej heller införd.1 De katolska ceremonierna saknas också.

Calvin går ej fullt så långt i purism. Församlingens
gemensamma sång påbjuder han i "la forme des priéres
ecelesiastiques" med följande ord: "On chante, en
Tassem-blé, quelque Pseaulme". Men Calvins liturgiska nyskapelse
har ytterst få likheter med den romerska mässan. Någon
samhörighet dem emellan kan möjligen antagas i fråga om
början av högmässoritualet (Introitus och Confiteor). Calvin
börjar:

"Nostre aide soit au nom de Dieu; qui a faict le Ciel
et la terre. Amen", vilket motsvarar det romerska:

"Adjutorium nostrum in nomine Domini, Qui fe$it coelum
et terram."

Calvin fortsätter:

"Seigneur Dieu, Pére eternel et tout puissant, nous
confessons et recongnoissons etc. que nous sommes paovres
pecheurs ete", vilket motsvaras av det ömsesidiga Confiteor
mellan präst och ministranter i det romerska formuläret:
Confiteor Deo omnipotenti etc. quia peccavi nimis
cogitati-one, verbo et opere"etc.

Frånsett dylika formellaanknytningar,ärCalvinsliturgiska

1 Ullman uppger i sin Liturgik, sen. del., haft 2, sid. 63, att
psalmsång ingår i Zwinglis ritual. Detta gäller emellertid icke om de
vanliga söndagliga gudstjänsterna, sådana de äro beskrivna i »Ordnung
der christenlichen Kirchen ete».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free