- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
331

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN LITURGISKA UTVECKLINGENS FAKTORER 331

Baptist, Saint James, Saint Bartholomew, Saint Matthew,
Saint Simon and Saint Jude, Saint Andrew, and upon Trinity
Sunday, skall be sung or said at Morning Prayer, instead of
the Åpostles Creed, this Confession of our Christian Faith,
coni-monly called the Creed of Saint Athanasius, by the Minister
and people standing. Quicunque vult etc."

Detta säregna bruk att låta Athanasianum intaga en
liturgiskt s. a. s. förnämligare plats än Åpostolicum bibehåller
sig ännu i våra dagar i den engelska kyrkan. Vilket intresse
denna kyrka har av traditionen på denna punkt, kan ses
av det intressanta arbete, "Systerkyrkor", som nyligen
utgivits av engelska legationspastorn i Stockholm Rew. Swinstead.2

Frånsett detta, är det ett utmärkande drag för reformert
kyrkopraxis, att Credo bibehålles i liturgien, om också dess
plats kan växla. Detta faktum är i visst avseende ganska
förvånande. Ty vi erinra om reformert tankegång på vissa
punkter. Man har brutit med traditionen, men strängt
fasthållit vid den apostoliska tidens normativitet. Denna
senare tid är absolut förbindande, men ringa eller ingen vikt
ligger på de mellanliggande länkarna i traditionens kedja.
Den abstrakta legalitetssynpunkten på uppenbarelsens
origi-nala epok medför särskilt på det kyrkorättsliga området
revolutionerande följder, och har även en avsevärd verkan
på den liturgiska nyskapelsen, samtidigt som på detta
område en ganska förvånande frihet gör sig gällande. Men
för "Credo", vare sig Åpostolicum, Nicænum eller
Athanasianum finnes intet stöd i de urkunder, som för den
reformerta kyrkan är absolut bindande lagcodex. För denna
kyrka skulle den revolutionerande brytningen med traditionen
också ha medfört en brytning med den traditionella praxis
att göra liturgiskt bruk av Credo. Men icke förty fasthåller
denna kyrka vid detta bruk. Häri ligger en viss egendom-

2 Om Athanasianum uttalar sig S. bl. a. på följande entusiastiska
sätt: »Våra nationalkyrkor skulle göra rätt, om de skattade dessa
förråd av sanningar såsom ett ständigt vittnesbörd om gångna tiders
trofasthet och genom att använda dem som ett bålverk mot anfall
på den enda trons fästen.» Siuinstead, Systerkyrkor, 1917, sid. 58.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free