- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
148

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148

ANDERS NYGREN

Ofta har påpekats det nära sammanhanget mellan
metafysik och temperament; av det sagda framgår, att detta är
grundat på en riktig iakttagelse. Det är icke tillvaron, som
påtvingar oss en viss syn, utan själva möta vi med en viss"
grundsyn på tingen, och hurudan denna är blir avgörande
för hela vår verklighetsuppfattning. Även här kunna vi
iakttaga en viss parallellism mellan den vetenskapliga och
metafysiska filosofien. Den vetenskapliga filosofien utgår
från det grundfaktum, att vår erfarenhetsbild icke är
passivt mottagen utifrån. Erfarenheten kommer nämligen till
stånd först därigenom att vi utöva vår aktivitet på det
givna stoffet, infoga det i våra åskådnings- och tankeformer.
Blott under denna förutsättning finnes det plats för en
vetenskaplig filosofi, vilken riktar sig på de
erfarenhetsbetin-gande element, med vilka vi själva möta, och åsyftar att
påvisa, att just detta "subjektiva" inslag i erfarenheten är
grunden till all objektivitet. På samma sätt är det för
metafysiken konstituerande icke någon objektiv storhet, utan
den subjektiva grundsyn, som på olika sätt utpräglar sig i
och behärskar varje metafysiskt system. Stoffet utgöres
även här av de erfarenhetsmässiga upplevelserna, men
principen för deras ordnande och sammanfattande hämtas ej ur
upplevelserna själva, utan utgöres av den särskilda
grundsyn (grundstämning), som är varje metafysiskt system egen,
och vilken det söker få tillämpad på varje punkt i tillvaron.

Trots denna parallellism, eller kanske snarare just i
densamma framträder emellertid den väsentliga olikheten mel
lan de båda arterna av filosofi. Det subjektiva element, som
i båda spelar huvudrollen, är nämligen i de båda fallen av
helt olika dignitet. När vi i den vetenskapliga filosofien
tala om subjektivitet, har detta alls icke något att skaffa
med "tillfällighet"; tvärt om är det fråga om den
"nödvändiga" form, som erfarenheten måste äga för att vara
möjlig och för att överhuvud taget kunna vara ett subjekts
(likgiltigt vilkets!) egendom. I motsats till det individuellt
färgade och tillfälligt-subjektiva kunde detta
nödvändigt-subjektiva, varmed den vetenskapliga filosofien ensamt har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free