- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
175

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TVÄNNE GRUNDBEGREPP I PRAKTISK TEOLOGI

175

tig, d. v. s. antagandet, att predikan till sitt begrepp är
sakri-ficiell, måste vara falskt.

Liknande resonemang kan tillämpas på en mängd andra
texter. En del äro avgjort sakramentala, en annan del lika
avgjort sakrificiella. I fråga om vissa texter kan det icke
med bestämdhet påstås vare sig det ena eller andra.

Ullman1 anser i likhet med flera andra praktiska
teologer, att predikan är både sakramental och sakrificiell. Men
i dylikt fall är ju denna begreppsdistinktion värdelös. Om
dessa båda begrepp skola användas för att klargöra
predikans väsen, så lär det icke bidraga till denna klarhet, om
man påstår densamma vara både det ena och andra. Det
vetenskapliga värdet av denna kompromiss torde vara svår
att utleta.

Saken kan även framställas å följande sätt.

Vi utgå därvid från det vanliga antagandet, att
predikan är till sitt begrepp sakramental, således "en Guds gåva
till församlingen". Om man vidare tänker sig en av de allra
yppersta predikningar under neologiens tid, t. ex. av ingen
mindre än Johan Olof Wallin, så skulle denna predikan
vara en "Guds gåva till församlingen". Men det är dock
ett obestridligt faktum, att denna predikan i väsentliga
stycken varit ett människoverk av sin tid med alla sin tids
svagheter. Men skall ifrågavarande begreppsbestämning ha till—
lämpning, kommer man till den egendomliga slutsatsen, att
denna "Guds gåva" varit i väsentliga stycken ofullkomlig.
Fasthåller man påståendet, skulle man konsekvent drivas
till det påståendet, att den Guds gåva, som heter predikan,
är ofelbar. Den grekiskt-ortodoxa kyrkan godtar också
denna konsekvens i fråga om liturgien. Denna är ju en
direkt gåva av Gud och har gudomlig auktoritet samt kan
aldrig förändras. Men protestantiska kyrkan kan
naturligtvis icke komma med dylika absurda påståenden i fråga om
sin predikan, ty då vore all homiletisk utveckling otänkbar.

Man kan ju ytterligare tänka sig en av de sämre pre-

1 Ullman, Liturgik, 1889, senare delen, första häftet, sid. 12.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free