- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
51

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ORD OCH SAKRAMENT

51

på denna väg närmar sig den katolska
sakramentsuppfattningen och dess ex opere operato.

Vilken är då dopets verkan? Förf. talar upprepade
gånger om den förekommande nåden i dopet, ett begrepp
som uppenbarligen är ämnat att omskriva just barndopets
gåva. Han begagnar uttrycket, att dopnåden är liksom ett
kapital, som jag kan tära på under kommande dagar, dopet
är ett vårdtecken, en underpant på Guds nåd. Det är
uppenbarligen ej författarens mening att förutsätta en
nådeakt-av rent objektiv, forensisk karaktär. En utsaga härom
vore ej dogmatisk i evangelisk mening. Ty en dylik kan
ej framkomma annat än såsom produkt av den
rättfärdiggörande tron. Att förf. antager subjektiva verkningar av
dopet, ha vi tvärtom förut sett, ehuru dessa ej kunde sägas
sammanfalla med det mognade troslivets erfarenheter.

En följd av tanken på en särskild förekommande nåd
såsom verksam i dopet är ock förf:ns särskiljande av den
gåva dopet ger och den uppgift det ställer med avseende
på ett liv i helgelse. I denna tidliga åtskillnad mellan det
religiösa och det etiska ligger nu ock ett erkännande av
att det ifråga om det späda barnet ej kan vara tal om en
tro i samma mening som eljest. Men är nu verkligen en
dylik distinktion mellan mognad tro och "barnatro" i denna
bemärkelse dogmatiskt tillåten? Det synes mig obestridligt,
att Scheel har rätt, då han förnekar detta. Dogmatiken
— menar Schel — använder sig endast av allmängiltiga
omdömen. Det som dogmatiskt utsäges om trons art och
väsen måste gälla om allt slags tro och under alla
omständigheter. Däremot är det enligt S. en dogmatiken alldeles
ovidkommande fråga, när tron vaknar. Är trons
kännemärke ö. h., att den under ånger och bot mottager
syndaförlåtelse, så måste detta gälla även om den mottaglighet
hos barnet, som skall benämnas tro. Till trons kännetecken
hör ej eljest att låta gåvan och uppgiften i nådemeddelelsen
gå åtskils. Tron tar hela personligheten i anspråk, så att
även viljelivet påverkas i etisk riktning. Sker ej detta
genom dopet, kan ej nådemeddelelsen där sägas vara full och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free