- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
52

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

52

G. LJUNGGREN

hel. Då har man ock förringat dopets karaktär av
nådemedel. Man kan därom ej begagna samma predikat som
beträffande ordet. Kan man ej i dopet tala om en
nådemed-delelse och om en tro i full och hel mening, så är i själva
verket den basis undanryckt, som allena berättigar till
dogmatiska omdömen i evangelisk anda.

Ännu en reflexion: även om man är mycket villig att
såsom förf. anse personlivet djupare och känsligare för det
översinnliga än gemenligen plägar antagas, är det likväl
möjligt att tala om en applikativ verkan av det talade
ordet och den beledsagande dophandlingen, så länge ännu
medvetandet och förståelsen för den omgivande
verkligheten förutsättas ligga i knopp ? Kan man verkligen
upprätthålla tanken på en förutsatt relation mellan dophandlingen
i dess applikativa syftning och en omedveten tro? Skall
handlingsmomentet vid dopet trots sin obegriplighet för
barnet ändock antagas hava sin verkan, så har man tillskrivit
det en kraft, som går utöver ordets och därmed ock
lämnat det evangeliska sakramentsbegreppet ur sikte.

Dogmatiskt sett — däri synes mig Scheel ha rätt —
måste man utsäga om dopet varken mer eller mindre än om
ordet. Så tillvida förmedlar dopet hela frälsningens innehåll,
är ett bad till ny födelse, men liksom ordet endast under
förutsättning att det mottages av en botfärdig tro. Dogmatiken har
ej att befatta sig med frågan om när dopet skall meddelas.
Det är den praktiska teologiens åliggande. Med avvägande
såväl av dopets applikativa uppgift som av dess roll att vara en
högtidlig ingång i den kristna församlingen, mellan vilka
intressen, såvitt jag ser, svårligen en spänning kan
undvikas, har den att träffa sitt avgörande i detta fall.

Med anbringandet av dessa frågetecken inför prof.
Rodhes framställning av dopet har jag endast velat peka på
några av de svårigheter, vari en dopuppfattning sådan som
prof. Rodhes nödvändigtvis synes mig inveckla sig. Jag
tror ej den kan undvika inre spänningar och motsägelser,
som te sig olidliga. Dopfrågan hör helt visst till våra
mest komplicerade teologiska spörsmål och den laborerar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0296.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free