- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
4

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 8: 28 — 32.

Pauli bref till romarena.

1 Kapitlet.

Helsning (v. 1—7). Apostelen uttalar sin
’önskan att komma till Rom (v. 8—17), skildrar
hedendomens mörker (v. 18—32).

F. /—yr aftonsängstext första sönd. e. tref. I.
18^25 aftonsångstext andra sönd. e. tref. /.

Paulus, Jesu Kristi träl,*
kallad** till apostel,*** afskildf
till ett Guds evangelium ff
Ap. G. 13: 2. 1 Kor. 1: i.
* Uttrycket »Kristi träl» betecknar
ömsom i allmänhet den troendes förhållande
till Kristus såsom tillhörande honom och
pligtig att tjena honom (se 1 Kor. 7: 22,
Ef. 6: 6, jemför anm. till Luk. 2: 29),
ömsom ett andligt embete i Kristi tjenst (Gal.
1: 10, Kol. 4: 12, Fil. 1: 1). Här det
senare. Jemför Ap. G. 16: 17. Paulus
framställer sig för församlingen i Eom såsom
en Jesu Kristi tjensteman samt angifver
straxt, hvad embete han har, då han
kallar sig apostel.

** icke af menniskor, ej heller genom
menniskor, utan af Jesus och Gud fadern
(se Gal. 1: 1).

*** Ordet »apostel» är ett grekiskt ord
och betyder egentligen sändebud i
allmänhet. I denna betydelse förekommer det
ock, ehuru sällan, i nya testamentet. Se
t. ex. Joh. 13: I6, 2 Kor. 8: 2 3. Annars
betecknar det i nya testamentet
regelmässigt de första af Jesus utvalda och
utsända evangelii budbärare, närmast de tolf
(Luk. 6: 13), sedan äfven den i Judas
Iskariots ställe utvalde Mattias (Ap. G.
1: 2 6) samt Paulus. Samma titel
tilläg-ges i Gal. 1: 19 Jakob, herrens broder.
I Ap. G. 14: 4, 14 kallas äfven Barnabas
apostel. I 1 Tess. 2: 6 benämnas Timoteus
och Silvanus likaså (se 1 Tess. 1: 1).

f Genom sin kallelse till
apostlaembe-tet var Paulus af Gud genom Kristus
af-skild från andra menniskor till det
särskilda embetet att predika evangelium.
Detta afskiljande skedde, när han på väg
till Damaskus fick den i Ap. G. 9
omtalade uppenbarelsen. Jemför Gal. 1: 15,
der tankegången är något annorlunda.

tt d. v. s. till att predika ett
evangelium, som utgår från Gud. Se anm. till
Mark. 1: 1.

2. — hvilket lian förut genom
sina profeter* har utlofvat** i
heliga skrifter f —

* Ordet »profeter» betecknar här ej blott
de i vanlig mening s. k.
gammaltestamentliga profeterna utan alla, som i gamla
testamentet hafva profeterat om den
tillkommande frälsningen, således äfven sådana
män som Moses och David.

** Gud har i det gamla testamentet
utlofvat ej blott det, som evangelium
handlar om, utan äfven evangelium sjelft. Se
kap. 10: 18, 15: 21, Es. 40: 1 f., 42: 4^
5 Mos. 18: 16, 18.

f Heliga skrifter äro sådana skrifter, i
hvilka Gud genom sina tjenare talar och
meddelar sina uppenbarelser. SeEbr. 1: 1.

3. om sin son,* hvilken blifvit
född af Davids säd efter kött,**

Luk. 1: 8 2.

* Guds evangelium handlar om Guds
son. Med uttrycket »Guds son» framhåller
Paulus här såsom öfverallt, der han
begagnar det, att Kristus är på
öfvernatur-ligt sätt född af Gud (jemför kap. 8: 3,
3 2, Gal. 4: 4, Kol. 1: 13 f.).

** d. v. s. som lekamligen härstammar
från David. Enligt gamla testamentets
profetior skulle Messias härstamma från
David (Jer. 23: 5, Ps. 132: 11, Matt. 22: 42,
Joh. 7: 42, Ap. G. 13: 2 3, 2 Tim. 2: s).

4. hvilken blifvit insatt till
Guds son* i kraft** efter
helighets ande f på grund af
uppståndelse från de döda,tt Jesus
Kristus, vår herre,

Ebr. 1: 5. 5: 6 f.

* Kristus var Guds son före verldens
skapelse och såsom sådan sänd i verlden
(Rom. 8: 3, Gal. 4: 4). Men hans
sändning innebar en förnedring ifrån den
ställning, han såsom Guds son ursprungligen
hade intagit. Genom upphöjelsen, som
började med hans uppståndelse, vardt han
insatt i denna ställning igen. Jemför Ap.
G. 2: 3 6, 13: 33, Fil. 2: 6 följ. Det
var Davids son, som vardt insatt till Guds
son.

** d. v. s. på ett väldigt sätt, genom
ett utomordentligt verk af Guds allmakt,
nämligen uppståndelsen. — Somliga
bibeltolkare fatta orden så, som ville Paulus
säga, att Kristus blifvit »insatt såsom Guds
son i allmakt», d. v. s. att han genom
upphöjelsen blifvit såsom Guds son
delaktig af faderns majestät och makt.
Jemför Ps. 2: 8, Matt. 28: 18.

t Med helighets ande menas en ande,
full af helighet. Kristi ande var en sådan

— 4 __

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free