- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
26

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 8: 28 — 32.

Pauli bref till romarena.

Wifva verldens arfvinge. De troende skola
nämligen en gång i den nya bimmelen och
den nya jorden (2 Petr. 3: is) regera med
Kristus. Se Rom. 8: 17, 2 Tim. 2: 12.
JemfÖr Matt. 5: 4, 19: 28 samt anm.
der-till. — För öfrigt må här märkas, att
det nämda löftet i 1 Mos. 12: 7 ^fs åt
Abraham, innan han genom tron blifvit
rättfärdig (1 Mos. 15: 6). Men detta hindmr
icke, att det gafs med afseende pä hans
rättfärdighet, som Gud förutsåg, hvarför
det ock efter hans rättfärdiggörelse och i
.sammanhang med denna upprepades (1
Mos. 15: 7, 18).

11 Hade Abraham fått löftet på grund
af någon lag, då hade det gält endast dem,
«om varit af lag (d. v. s. judarna). Nu
deremot fick han det derigenom eller på
grund deraf, att han var rättfärdig genom
tro. Och alldenstund han egde denna
rättfärdighet, medan han ännu var
00m-ekuren, så gäller löftet alla, som äro
genom tron rättfärdiga, ehvad de äro
om-skurna eller icke.

14. Ty om de, som äro af lag,^
äro arfvingar, så har tron
blif-vit fåfäng** och löftet gjordt om
intet, t

* Att vara af lag är motsatsen till att
vara af tro (kap. 3: 2 6). Det betyder
således att vara en lagmenniska, en som
söker och hoppas frälsning genom lag. Detta
gäller särskildt judarna, hvilka sökte
frälsning genom Mose lag. Det är derför dem
apostelen åsyftar, när han säger: »de som
äro af lag».

Ordagrant: uttömd. Tron är då utan
värde, duger till ingenting. Man kan då
ej frälsas genom henne.

t då är det åt Abraham gifna löftet
npphäfdt (jemför Gal. 3: 17).

15. Ty* lagen** verkar vrede,
men hvarest lag icke är, (der är)
icke heller öfverträdelse. f

1 Kor. 15: 56. Joh. 15: 22. Rom.
5: 13 f. 7: s, 10.

* Sammanhanget är: Lagen ådrager
menniskan Guds vrede. Om alltså arfvet
är beroende af lagen, så blir det intet arf
af utan i stället vrede och dom. Men då
äro naturligtvis i och med detsamma tron
och löftet tillintetgjorda. At Abraham
tillförsäkrades nämligen arfvet genom ett löfte,
som han fick derigenom, att han var
rättfärdig af tron.

** Paulus säger här icke lag i allmän-

het utan lagen, d. v. s. den mosaiska

t Att lagen skulle göra löftet om intet,
ifall arfvet nu vore beroende af lagen, det
kommer deraf, att lagen alltid vållar
öfverträdelse. Och ett löfte, som är bundet
vid lag, göres alltid om intet genom denna
lags öfverträdelse. Nu deremot är löftet
åt Abraham icke bundet vid någon lag,
genom hvars öfverträdande det kunde göras
om intet. Ty det gafs oberoende af en
lag, och der ingen lag är, der är ej heller
öfverträdelse.

16. För den skull* (är det)**
af tro, på det att (det skall vara)
efter nåd, på det att löftet må
vara fast för hela säden,*** icke
för den allenast, som är af lagen,
utan ock för den, som är af
Abrahams tro, t hvilken är allas vår
fader, f t

Gal. 3: 9, 16, 18, 28 f.

* till följd af hvad som är sagdt i v.
14 f

** nämligen arfvet.

*** för alla Abrahams afkomlingar (i
andlig mening), d. v. s. alla troende. Att
löftet är fast, är motsatsen till, att det
skulle vara tillintetgjordt (v. 14). Är
arfvet nu, såsom då löftet derom gafs åt
Abraham, beroende af tron, då står löftet
fortfarande fast för alla troende. Annars icke.

t icke blott för den säd, som är af
lagen, d. v. s. för de troende judarna, utan
ock för den säd, som är af Abrahams tro^ d.
v. s. för dem, som, utan att vara omskurna,
tro, såsom Abraham trodde, medan han var
oomskuren.

11 fader för oss alla, som tro.

17. såsom det är skrifvet: Jag
har satt dig till en fader för
många folk, inför Gud, * som han
trodde på, som gör de döda
lef-vande** och kallar det, som icke
är, såsom om det vore.f

1 Mos. 17: 4 f

* Abraham är allas vår fader,
visserligen icke inför menniskor men inför Gud,

** När Gud gaf Abraham löftet, voro
både Abraham och Sara i det afseendet
så godt som döda, att de icke vidare efter
naturens ordning kunde föda barn. Men
inför Gud, som gör de döda lefvande, stod
han der likväl såsom en fader för många
folk.

— 26 __

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free