- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
34

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap.

17 — 20,

Pauli bref tiil romarena.

tt Ordagrant: skola varda konungar,
ftf Med detta lif menas lifvet i
Mes-sias rike, der de rättfärdiga skola regera
med Kristus öfver den nya verlden (kap.
8: 21) i herrlighet (kap. 8: 17). Detta är
den fullkomliga frälsningen och den
fullkomliga motsatsen till döden. Märk, huru
apostelen, när han här sätter det eviga
lifvet såsom motsats mot döden, öfvergår
till att använda ordet »döden» såsom
betecknande den eviga döden. Detta var för
honom så mycket naturligare, som den
lekamliga döden i sjelfva verket är
begynnelsen till den eviga döden for den
men-niska, som icke har någon lifvets
uppståndelse (Joh. 5: 29) att vänta. Den
lekamliga döden försätter en sådan
menni-ska direkt i gehenna (se Luk. 16: 23 och
anm. dertill).

*t Genom Jesus är det, emedan det är
genom honom de hafva den rättfärdighet,
hvars frukt lifvet är.

18. Alltså likasom (det)
således genom en endas
öfverträdel-se* (är) till alla menniskor till
fördömelse, så (är det) ock
genom en endas rättfärdiga
ger-ning** till alla menniskor till lifs
rättfärdigande, f
Rom. 6: 23.

* Apostelens ord kunna ock betyda: en
enda öfverträdelse.

** Apostelens ord kunna ock betyda:
en enda rättfärdig gerning. Det ord, som
vi här Öfversatt med »rättfärdig gerning»,
är samma ord, som vi i v. 16 återgifvit
med »rättfärdigande». Det betyder
egentligen rättsanspråk, rättfärdighetskraf,
vidare rättfärdig gerning i motsats mot
syndig gerning (se t. ex. Upp. 19: s), vidare
rättsbestämmelse, lagbestämmelse (Luk. 1:
6, Rom. 1: 3 2, 2: 2 6). Att vi här
öfversatt det med »rättfärdig gerning», beror
dels derpå, att det står såsom motsats mot
»öfverträdelse», dels derpå, att det i nästa
vers förklaras genom ordet »lydnad».

t d. v. s. ett sådant rättfärdigande, som
leder till evigt lif. Jemför anm. till Mark.
1: 4. Följden af Adams synd är
fördömelse till död, följden af Kristi rättfärdiga
gerning är rättfärdigande till lif. Begge
delarna gälla alla menniskor. Så snart
derför någon födes af Adams säd, så träffar
honom följden af Adams fall; så snart
någon inplantas i Kristus, varder han
rättfärdigad. Jemför Joh. 1: 9, der det står,

att ljuset upplyser hvarje menniska,
nämligen så vidt på ljuset beror, hvarvid dock
upplysningens verkliga inträdande beror på
menniskans förhållande till ljuset. Här
står det, att följden af Kristi rättfärdiga
gerning är lifs rättfärdigande till alla ment
niskor, nämligen så vidt på Gud beror,,
hvarvid rättfärdighetens verkliga inträdande
alltid beror på menniskans förhållande till.
Kristus. Se kap. 2: 4.

19. Tj såsom genom den enda
menniskans olydnad de många
hafva blifvit framstälda syndare,
så skola ock genom den endes:
lydnad de många framställas
rättfärdiga. **

* Adam har genom sin olydnad blifvit
en syndig stamfader för ett syndigt slägte,
I hans olydnad har deras synd sin yttersta,
grund. I och med Adams fall var det ock;
så afgjordt, att alla hans efterkommande^
skulle blifva syndare, att Paulus säger, att
de hafva blifvit framstälda syndare.
Se-anm. till v. 15, kap. 8: 30, Joh. 3: 18.

** Kristus har genom sin lydnad blifvit:
en rättfärdig stamfader för ett rättfärdigt
slägte. Detta slägte utgöres af alla dem,,
som äro i tron förenade med honom. I
hans lydnad har deras rättfärdiggörelse sin;
yttersta grund. Med Kristi lydnad menas^
då den lydnad, som Kristus visade mot
sin fader i hela sitt frälsareverk ända till
döden (Fil. 2: 8, Ebr. 5: s). Att
»framställas syndare» eller »framställas
rättfärdig» , är att sättas i ett tillstånd af synd
eller sättas i ett tillstånd af rättfärdighet.,
Dervid är uppenbart, att det är fråga om;
att genom föreningen med Kristus i
verkligheten varda rättfärdig, lika så visst soms
man genom föreningen med Adam i
verkligheten är syndare. För öfrigt må märkas,.,
att orden: »de många skola framställas
rättfärdiga», antingen kunna beteckna, att de
skola varda rättfärdigade, allt efter som de
varda troende, eller också (jemför v. 17)
att de skola, när Kristus kommer igen i
sitt rike, framställas fullkomligt rättfärdiga
från all synd. Se anm. till Matt, 5: 6.
Sannolikt menar Paulus det förra. Han
har ju för öfrigt i allt sitt tal här om
rättfärdiggörelsen menat den
rättfärdiggörelse genom tron, som sker i detta lifvet.

20. Men laff* har derjemte
kommit in,** på det att
öfverträ-delsen skulle formeras men der

34 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free