- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
39

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till rom arena.

Kap. 14: 15 — 19.

ff Lemneu i denna kamp edra lemmar
åt Gud, att han genom dem må verka
rättfärdighet, d. v. s. rättfärdiga handlingar.
Märk: det är Gud, som verkar dessa
rättfärdiga handlingar, men den troende
lemmar honom sina lemmar dertili.

14. Ty synd skall icke
her-sska* öfver eder, ty I ären icke
under lag, ** utan under nåd. f

Gal. 5: 18.

* Dessa ord äro icke att betrakta
såsom en förmaning utan såsom en försäkran,
ett löfte, på hvilket den föregånde
förmaningen är grundad.

I dessa ord ligger uttryckt, att synden
alltid herskar hos den menniska, som är
under lag. Se kap. 5: 2 0, 1 Kor. 15: 5 6.

t Jemför kap. 5: 21. Lagen fordrar,
•nåden verkar rättfärdighet.

15. Huru då? Skulle vi synda,
emedan vi icke äro under lag,
mtan under nåd?* Bort det I

® En sådan slutsats låg nära till hands.
Menniskor tänka vanligen, att lagens
uppgift är att förebygga och kufva synden,
och att frihet från lag alltså måste leda
till ett lif i synd.

16. Veten I icke, att den I
öfverlemnen eder sjelfva åt
så-^om trälar till lydnad, dens
trä-lar ären I, som I lyden, vare
^ig synds (trälar) till död* eller
lydnads** (trälar) till
rättfärdighet, f

Joh. 8: 34. 2 Petr. 2: 19.

* Resultatet af syndens herravälde är
<iöd. Att Paulus här med »död» icke
menar den lekamliga utan den eviga döden,
år klart deraf, att den lekamliga döden
träffar äfven dem, som icke äro syndens
trälar (v. 12). Jemför anm. till kap. 5: 17.

** Med lydnaden menar apostelen här
lydnaden för Gud. Att vara denna
lydnads träl är detsamma som att i hela sitt
lif låta sig beherskas af denna lydnad.

t Följden af denna lydnad är ett
rätt-I färdigt lif, eller hvad apostelen i v. 19
kallar helighet. Att apostelen med
rättfärdighet här menar ett rättfärdigt lif, det synes
af sammanhanget med v. 13. Somliga
bibeltolkare tro, att han dermed åsyftar
4en fullkomliga rättfärdighet, som de
troende skola vinna i himlarnas rike, när det
kommer.

17. Men Gud vare tack, att I
voren* syndens trälar, men
haf-ven blifvit af hjertat lydiga den
framställning af läran,** som 1
hafven blifvit öfverlemnade åt.f

* Gud vare tack, att detta är något
förflutet.

** den framställning af evangelium. Det
fans äfven andra framställningar af
evan-gelii lära. Men dessa förfalskade henne.
Se Gal. 1: 7 följ.

t Gud hade lemnat dem i händerna på
den rätta, den äkta kristliga, från judiska
irrläror fria framställningen af evangelii
lära.

18. Men sedan I hafven
blifvit frigjorda ifrån synden,
hafven I blifvit gjorda till trälar
åt rättfärdigheten.*

1 Kor. 7: 2 2.

* Synden och rättfärdigheten äro två
hvarandra motsatta makter, som kämpa om
herraväldet öfver menniskan. När man är
fri i förhållande till den ena, är man träl
i förhållande till den andra. Se v. 22.

19. Jag talar menskligt,* för
edert kötts svaghets skull.** Ty
likasom I hafven öfverlemnat edra
lemmar såsom trälar åt orenheten
och laglösheten till laglösheten, f
så öfverlemnen nu på samma sätt
edra lemmar såsom trälar åt
rättfärdigheten till helighet, tt

* Att tala menskligt är att begagna ett
framställningssätt, som är lånadt från det
menskliga lifvets förhållanden. Ett sådant
framställningssätt är det, när Paulus kallar
de troende för »trälar åt rättfärdigheten».
Denna träldom är nämligen, egentligt
ta-ladt, icke någon träldom alls utan
tvärtom den högsta frihet.

** De troende i Rom voro ännu i sin
uppfattning svaga, så att Paulus måste
begagna ett från menskliga förhållanden
lånadt framställningssätt för att göra de
andliga tingen tydliga för dem. Och denna
svaghet var en köttets svaghet. Den
berodde på deras kött, d. v. s. på deras genom
synden förderfvade menskliga natur, till
hvilken äfven förståndet hör. Märk, huru
bestämdt Paulus skiljer mellan köttet och
kroppen. Hvar och en förstår, att han
här icke kunnat säga: för eder kropps
svaghet. Se anm. till kap. 7: 6.

— 39 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free