- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
65

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 9 Kapitlet - 10 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till romarena

Kap. 9: 32—-lÖ:

sammanhang dermed bestämt, att vägen till
frälsning skall vara att tro på Kristus. På
hvarje inkast deremot blir det yttersta
svaret: Gud har sä ordnat det Inom
så väl andens som naturens rike gälla
bestämda lagar, som Gud i sin oinskränkta
makt faststält, och det är lika dåraktigt
att resa sig till strid mot de ena som mot
de andra. Men dessa lagar äro inga
godtyckliga bestämmelser af Gud utan hafva
allesammans sin grund i hans eget väsen,
som är oföränderligt.

33. såsom det är skrifvet:*
Se, jag lägger i Zion en
stötesten och en anstötsklippa, och
den, som tror på** honom, skall
icke komma på skam.f

Rom. 10: ii.

* Paulus sammanför här till ett tvenne
ställen ur Esaias, nämligen kap. 28: 16 och
8: 14, hvilka han återgifver i fri
öfver-sättning. Han ser i dem en förutsägelse om,
huru judarna skulle stöta sig på Kristus.
Jemför Matt. 11: 6, Luk. 2: 34, 1 Petr.
2: 6 f. Äfven judarnas rabbiner fattade
dessa profetior såsom handlande om
Kristus.

** sätter sin förtröstan på. Se anm.
till Mark. 1: 15. På samma gåug
pofe-tian säger, att många skola stöta sig på
Kristus, framställer hon ock, huru denna
anstöt skall undvikas, nämligen genom tron.
Skulden till judarnas förkastelse låg alltså
helt och hållet hos dem sjelfva.

t utan vinna den frälsning han väntar.

10 Kapitlet.

Paulus fortsätter att visa, att judarnas
fördömelse är deras egen skuld (v. 1—13), och att
de derför äro alldeles utan ursäkt (v. 14—21).

V. i—13 aftonsångstext nittonde sönd. e. tref. /.

1A—21 aftonsångst. tjugonde sönd, e. tref. I.

Bröder, mitt hjertas välbehag*
och min bön till Gud för
dem** är till frälsning-, f

* Paulus vill säga, att det skulle vara
behagligt för hans hjerta, om Israel blefve
frälst.

** för judarna.

t är, att de måtte blifva frälsta. Märk,
huru Paulus med dessa ord förebygger den
missuppfattningen af kap. 9 som hade

hau der velat lära, att judarna voro
ovil-korligen förkastade. De voro förkastade,
sä länge de lefde i otro.

2. Ty jag bär dem vittne,* att
de hafva nit om Gud, men icke
efter (rätt) kunskap.**

Ap. G. 22: 8.

* jag gifver dem det goda vittnesbördet.
Samma uttryck i Luk. 4: 22, Joh. 3: 26.

** Det hjelper icke, att man har nit,
derest man far vilse om vägen. Om någon,
som är sjuk, har nit om att återvinna
helsan, men han icke söker henne genom de
rätta medlen, så finner han henne icke.
Tvärtom: trots sitt nit förstör han henne
genom de oriktiga medel, som han
använder. Det samma gäller äfven sökandet
efter frälsning.

3. Ty* icke kännande Guds
rättfärdighet** och sökande att
upprätta den egna
rättfärdigheten, f hafva de icke underkastat
sig Guds rättfärdighet, tt

Rom. 9: 31 f. Fil. 3: 9.

* Att deras okunnighet om Guds
rättfärdighet icke berodde på Gud, visar
apo-stelen i det följande.

** d. v. s. rättfärdigheten af tron (kap.
3: 21 f.).

t den rättfärdighet, som är af lagens
gerningar.

tt Gud har bestämt, att rättfärdigheten
skall vara af tron, och denna hans
bestämmelse hafva de icke velat underkasta
sig. Detta var orsaken till deras
förkastelse. Märk, huru denna vers visar, att
deras förkastelse icke beror på ett
ovilkor-ligt Guds beslut.

4. Ty Kristus är lags ände till
rättfärdighet för hvar och en,
som tror.*

Gal. 3: 24.

* All lags ändamål är rättfärdighet, och
det gäller äfven den mosaiska lagen,
hvil-ken Paulus här närmast åsyftar. Den, som
blifvit rättfärdig, har således kommit till
slutet på lag (jemför 1 Tim. 1: 9).
Kristus är den, som gör menniskor rättfärdiga
genom tron, alltså är han lags ände till
rättfärdighet för den troende. Den som
kommit till honom i tron, han har kommit
till änden på lag.

II

— 65 ~

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free