- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
66

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 10 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 12: 14—20.

Pauli bref till rom arena.

5. Ty Moses skrifver* om den
rättfärdighet, som är af lag:**
Den menniska, som fullgjort
(budorden), skall lefva i henne, f

* i 3 Mos. 18: 5.

** Mose ord handla naturligtvis om den
rättfärdighet, som är af Mose lag; men
hvad han om denna säger, det gäller all
rättfärdighet, som är af lag, för såvidt lag
är ett ord, som kräfver gerningar.
Menni-skan hade icke varit hjelpt, om Gud hade
gifvit en annan och fullkomligare lag än
Mose lag. Ingen lag kan rättfärdiggöra.

f hon skall lefva på grund af denna
gerningarnas rättfärdighet. Att lefva är att
hafva det eviga lifvet. Jemför Neh. 9: 29,
Hes. 20: 21, Gal. 3: 12. För öfrigt må
märkas, att det hos Moses heter: han skall
lefva i dem (d. v. s. på grund af
budorden). Paulus åter skrifver: han skall lefva
i henne (d. v. s. på grund af
rättfärdigheten). Begge uttrycken gå i sak på ett
ut. Detta ställe visar för öfrigt, att
omöjligheten att vinna rättfärdighet genom lagen
beror derpå, att ingen kan fullgöra lagen.

6. Men den rättfärdighet, som
är af tro, säger* så: Icke må du
säga i ditt hjerta: hvem skall fara
upp till himmelen? det är för att
hemta Kristus ned,*^

* Man må märka, att apostelen här
icke säger: »Moses skrifver», eller:
»Skriften säger», utan: »Rättfärdigheten af tro
säger». I det följande använder han
visserligen några ord af Moses, men i en helt
annan mening, än de ursprungligen hafva.
Moses talar nämligen om lagens ord,
Paulus deremot om trons ord. Att sålunda
om evangelium begagna samma uttryck,
som Moses en gång användt om lagen, det
kunde Paulus utan tvekan göra, hvarvid det
också naturligtvis stod honom fritt att efter
behof ändra ordalagen, såsom han ock gör.
Andra likartade användningar af bibelord
se v. 18 samt kap. 2: 24. De af
apostelen här använda orden stå att läsa i
5 Mos. 30: 11—14. Moses säger der, att
budet, som han bjuder Israel, icke är för
svårt, icke heller fjerran. Det är hvarken
i himmelen, så att man måste fara dit för
att hemta det ned, ej heller på hinsidan
hafvet, så att man måste resa dit bort för
att få veta det; utan det är så nära, att
det är inpregladt i folkets hjerta och föres
på dess egna läppar. Samma uttryck
använder nu, som sagdt, Paulus om trons
ord, dock med den skilnad, att han icke

säger: »Hvem vill fara bort öfver hafvet
och hemta oss det?j» utan i stället: »Hvem
skall fara ned i afgrunden (dödsriket)?»

** Ingen behöfver fara upp till himmelen
för att hemta Kristus ned till att göi-a
menniskor rättfärdiga, ty han är redan
kommen ned och vorden menniska.

7. eller: hvem skall fara ned
i afgrunden? det är för att hemta
Kristus upp från de döda.*

* Ingen behöfver fara ned i dödsriket
för att hemta Kristus upp från de döda
till att göra menniskor rättfärdiga, ty han
är redan uppstånden.

8. Men hvad säger hon?*
Ordet är dig nära, i din mun och
i ditt hjerta, det är trons ord,**
som vi predika, t

* nämligen trons rättfärdighet.

** d. v. s. ordet om tron.

t Trons rättfärdighet hänvisar till ordet
om Kristus: genom detta (icke genom
lagen) är rättfärdighet att vinna.

9. Ty om du med din mun
bekänt Jesus såsom herre* och
trott i ditt hjerta, att Gud har
uppväckt honom från de döda,
så skall du varda frälst.**

Matt. 10: 3 2.

* Se 1 Kor. 12: 3, 8: 6, Fil. 2: ii.
Jemför ock Matt. 28: 18.

** Om du, när herren kommer igen,
befinnas vara en, som trott på honom och
bekänt honom såsom herre, så skall du
vinna frälsning i hans rike. Se anm. till
kap. 5: 9. Paulus framställer här det
nödvändiga »minimum» af kunskap, som
fordras såsom vilkor för den kristna tron i
egentlig mening, d. v. s. för denlefvande,
personliga tilliten till Kristus, hvari trons
väsen består. Tror man icke, att
Kristus är herren (frälsaren), så kan man
icke till honom sätta sin tillit om
frälsning. Och tror man icke, att han är
uppväckt från de döda, så kan man icke heller
sätta sin lit till honom. Att sätta sin lit
till en död frälsare vore samma galenskap
som att lita på en död läkare. En
lef-vande frälsare måste Kristus vara, om man
skall kunna tro på honom. Men sedan
han en gång blifvit dödad, så kan man
icke tro på honom såsom lefvande utan
att tro på hans uppståndelse. Den, som
förnekar hans herradöme och hans upp-

— 66 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free