- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
68

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 10 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 15: 25 — 31.

Pauli bref till romarena.

*** i Es. 53: i. Att de icke varit
lydiga evangelium, var ingenting
öfverra-skande, ty Esaias säger o. s. v.

t d. ä. med tron omfattat.

tt Hvad Esaias säger, är en klagan öfver
judarnas otro på hans tid. Paulus
använder det i öfverensstämmelse med hela
kapitlets messianska betydelse såsom en
profetia om judarnas otro på Kristi tid.

17. Alltså* är tron af
predikan** och predikan genom ett
Kristi ord.***

* Då Esaias frågar: Hvem tror vår
predikan? så drager Paulus deraf den
slutsatsen, att tron är af predikan.

** Det ord, som här står i grundtexten,
betyder egentligen hörande, sedan
betecknar det ock det hörda. Här likasom i
v. 16 betyder det, hvad man hör af
evan-gelii predikare, d. v. s. deras predikan.

d. v. s. genom Kristi befallning.
Jemför Luk. 3: 2. Det är Kristus, som
befalt sina apostlar att gå ut och predika
evangelium.

18. Men jag säger: Hafva de
väl icke hört?* Jo visserligen.**
Till hela jorden har deras*** ljud
gått ut och till den bebodda
jordens ändar deras ord.f

* Dessa judar, som icke hörsammat
evangelium, månne de icke hafva hört
predikan?

** Den ursäkten hafva de alltså icke.

*** de på Kristi bud utgångna
apostlarnas.

t Paulus använder här några ord ur
Ps. 19: 6. David talar om, huru
himlarna bära vittne om Gud och hans
majestät, samt huru detta vittnesbörd sträcker
sig öfver hela verlden. Apostelen begagnar
samma ord om evangelii predikan. Hon
hade redan gått ut så vida omkring, att
inga judar, vare sig i eller utom Palestina,
kunde vara okunniga derom. Andra
likartade användningar af bibelord, se v. 6
följ. samt kap. 2: 2 4. Hvad för öfrigt
angår det starka uttrycket, se anm, till
Ap. G. 11: 28.

19. Men jag säger: Har väl
Israel icke förstått?* Moses är
den förste, som säger Jag skall
egga eder till nit öfver ett (folk,
som) icke (är) folk,*** öfver ett

oförnuftigt folk skall jag reta
eder till vrede, f

* Om nu judarna icke kunna ursäktas
dermed, att de icke hört evangelii
predikan, så frågas, om de kunna ursäktas
dermed, att de icke förstått henne. Att detta
icke är möjligt, bevisar apostelen dermed,
att hedningar förstått henne till frälsning.
— Somliga bibeltolkare öfversätta orden
på följande sätt: Har väl Israel icke
vetat det? d. v. s. Har icke Israel vetat, att
evangelii predikan skulle gå ut till
verl-dens ändar? Så kunna ock grundtextens
ord Öfversättas. Paulus skulle då med de
två följande anförandena ur gamla
testamentet bevisa, att Israel måste hafva
vetat det, eftersom det varit både af Moses
och profeterna förutsagdt. Denna
uppfattning synes dock mindre sannolik, eftersom
här icke är fråga om evangelii förkunnelse
för hedningarna utan om judarnas otro
samt orsaken dertill. Denna orsak, säger
Paulus, är hvarken den, att de icke hafva
hört (v. 18), ej heller den, att de icke
förstått (v. 19), hvad dock hedningar förstått
(v. 19, 20), utan den, att judarna äro ett
ohörsamt folk (v. 21).

** Den förste, som vederlägger en sådan
tanke, är Moses, då han säger o. s. v. De
åsyftade orden stå i 5 Mos. 32: 21. Gud
hotar der, att såsom judarna retat honom
med sitt afguderi, så skall han reta dem
med ett folk, som icke är folk. Paulus
ser deri en profetia om, huru Gud skall
taga upp hedningarna i sitt förbund samt
derigenom egga judarna till nit att också
sjelfva taga emot den frälsning, som
bju-des dem. Se kap. 11: ii.

*** Ordagrant: ett icke-folk.
Hedningarna betraktades af judarna såsom
ickefolk. Endast Israel var i deras ögon ett
verkligt folk.

f så att I blifven förtörnade deröfver,
att I så länge hafven låtit frälsningen gå
eder ur händerna, ehuru den i första rummet
tillhörde eder. — Sammanhanget är: Om
nu ett folk, som icke är folk, och som
Gud sjelf kallar ett oförnuftigt folk, har
förstått evangelii predikan, huru kan man då
tänka, att Israel skulle hafva varit
oförmöget att förstå den?

20. Men Esaias dristar sig till*
ocli säger:** Jag har blifvit
funnen af dem, som icke sökte mig,
jag har blifvit uppenbar för dem,
som icke frågade mig.f

— 68 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free