- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
76

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 11: ir—22.

Pauli bref till rom aren a.

vända ogudaktigheter från
Jakob, ff

* Sedan hela hednaverlden blifvit omvänd,
skall hela Israel blifva det och sålunda
ernå den messianska frälsningen (jeraför
v. 11). Detta hindrar naturligtvis icke,
att äfven nu enskilda omvändelser ske
inom Israel. Likaså är af skriften
tydligt, att hela folkets frälsning icke
innebär, att hvarje enskild medlem deraf skall
blifva frälst. Apostelen skildrar profetiskt
förhållandena i det stora hela, utan att
fästa sig vid de enskilda undantagen.
Jem-för 2 Krön. 12: i, 1 Sam. 7: 5, 25: i
m. fl. st. Se ock anm. till Ap. G. 11: 28.
När herren kommer igen, skola visserligen
alla folk vara gjorda till hans lärjungar.
Men der skola dock finnas mänga enskilda,
som icke äro fruktbärande grenar i honom
(Joh. 15: 2), ja som äro hans fiender (Luk.
19: 2 7), och som för den skull skola blifva
dömda och uteslutna ur riket, som han då
upprättar (Matt. 8: 11 f., 25: 14 följ., 3i följ.,
13: 41, 4 9 m. fl. st.). Slutligen må äfven
märkas, att lika litet som på något annat
ställe i bibeln talas här om någon frälsning
för dem, som under den långa
utvecklingstiden genom otro gått förlorade, eller som
vid rikets upprättande blifva dömda. Se
anm. till Matt. 25: 4 6, Luk. 16: 31.

Apostelen anför^ här Es. 59: 20 f.,
dock med åtskilliga afvikelser samt
inblandning af andra bibelställen.

I den hebreiska grundtexten står:
åt Zion. Men apostelen skrifver: frän
Zion, med hänsyftning på sådana ställen
som Ps. 14: 7, 53: 7, 110: 2. Frän Zion
är, bildligt taladt, detsamma som frän
Gud* Berget Zion var nämligen enligt
den gammaltestamentliga åskådningen Guds
residensort, den plats der Gud bodde bland
sitt folk.

f d. v. s. Messias.

f f Paulus anför orden här enligt de sjuttio
uttolkarenas grekiska öfversättning af gamla
testamentet, som något afviker från
grundtexten. Den Messias, hvars ankomst
profeten förutsäger, skall taga bort
ogudaktigheter från judafolket, så att det
upphör att vara ett ogudaktigt och i stället
varder ett gudfruktigt folk. Detta löfte
var icke och är ännu icke fullbordadt, men
det skall fullbordas. — Af detta
sammanhang är klart, att Paulus icke talar om,
hvad som skall ske vid Kristi andra
till-kommelse, utan om verkningarna af hans
första ankomst, hvilka verkningar alltjemt
utveckla sig, tills målet är hunnet. Kristi

återkomst skall ej ske, förrän judafolket
är om vänd t. Se v. 15.

27. Och detta (skall vara) mitt
förbund med dem, * när jag tager
bort deras synder.**

* Ordagrant: förbundet från mig åt
dem.

** I stället för att anföra herrens ord
i Es. 59: 21, inskjuter apostelen här några
ord ur Es. 27: 9, såsom de lyda uti de
sjuttio uttolkarenas grekiska öfversättning
af gamla testamentet. Från Guds sida
skall förbundet bestå deri, att han tager
bort judafolkets synder. Fullbordan af
detta löfte låter ännu vänta på sig, men
den skall en gång komma. — Somliga
bibeltolkare fatta apostel ens ord såsom
innebärande endast det, att Messias skall förlåta
Israel dess synder, när det omvänder sig.
Detta är dock en onödig inskränkning.
Här är fråga icke allenast om att
förlåta utan ock att taga bort synderna och
göra Israel till ett i sanning heligt folk.
Jemför Jer. 31: 33 f., der förbundet säges
innefatta både syndernas förlåtelse och
lagens inskrifvande i folkets hjertan.

28. Enligt evangelium äro de
fiender för eder skull, men enligt
utkorelsen äro de älskade för
fädernas skull. *

* Enligt evangelium, som de förkastat,
äro de under Guds vrede för eder skull.
Gud har förkastat dem, på det att
evangelium skulle komma till eder (v. 11).
Men enligt utkorelsen älskar han dem för
fädernas skull. När Gud gjorde förbund
med fäderna, så gälde förbundet dem och
deras säd. Huru förvillade judarna
der-för än må vara, äro de dock det folk, som
Gud utkorat till sitt egendomsfolk, och
derför kan han icke annat än älska dera.
Jemför v. 16, kap. 9: s, Luk. 1: 54 f.

29. Ty Guds nådegåfvor och
kallelse äro sådana, att han icke
kan ångra dem."^

* och då kan han icke heller ångra,
att han i nåd utvalt Israel till sitt
egendomsfolk samt kallat det till frälsning.
Derför skall ock Israel en gång vinna den
frälsning, som han kallat det till.

30. Ty såsom I en gång* voren
olydiga mot Gud,** men nu
haf-ven fått barmhertighet*** genom
deras olydnad, f

— 76 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free