- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
77

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till romarenä.

Kap. 11: 30—33.

* på den tid, då I lefden i liedendomens
mörker.

Se kap. 1: 18 följ. Hedningarnas
synd är en olydnad mot Gud så till vida,
som äfven de hafva ett medvetande om
Guds vilja (kap. 2: 14).

*** då I hafven blifvit upptagna såsom
medlemmar af Guds förbundsfolk och
der-igenom blifvit delaktiga af frälsningen.

f Judarnas olydnad mot evangelium
vållade, att det vardt predikadt för
hedningarna (se anm. till v. 11), och
derige-nom var det, som barmbertigheten
vederfors dessa.

31. så hafva ock nu dessa
varit olydiga,* på det att** genom
den barmhertighet, som I hafven
fått,t äfven de sjelfva nu måfå
barmhertighet. f f

* Med denna deras olydnad menar
apo-stelen det, att de icke lydt evangelium
och trott på Kristus.

** Guds afsigt med anledning af
judarnas otro är, att judarna skola få
barmhertighet genom den barmhertighet, som
vederfarits hedningarna. På hvad sätt
Paulus tänker sig detta, kan ses af v. 11.

f Ordagrant: genom eder barmhertighet,
d. v. s. den barmhertighet, som tillhör eder,
som I hafven erfarit.

tt Den barmhertighet, som vederfarits
eder, skall enligt Guds afsigt uppväcka
dem till nit att också sjelfva mottaga
frälsning. Och så skola äfven de få
barmhertighet.

32. Tj Gud har inneslutit
allesammans* i olydnad,** på det
att han skulle förbarma sig öfver
alla. t

Gal. 3: 2 2.

* både eder och dem. Det samma
gäller ock alla andra både judar och
hedningar.

** Gud har prisgifvit hedningarna åt
sedligt förfall till straff för deras olydnad mot,
hvad de viste vara Guds vilja (se kap.
1: 24 följ.); och han har förhärdat judarna
till straff för deras olydnad mot
evangelium. Detta uttrycker apostelen genom
en bild: deras olydnad framställes
såsom ett fängelse, i hvilket Gud har stängt
in dem. Märk för öfrigt, huru otron
framställes såsom en olydnad i likhet med allt
annat, som man gör i strid mot Guds
uppenbarade vilja. Jemför kap. 10: 21,

1 Petr. 4: 17. Deremot framställes tron
såsom en lydnad. Se kap. 1: 5.

t När Gud inneslutit dem i olydnad,
har han haft till ändamål icke deras
för-derf utan deras frälsning. När
hedningarna afveko, gaf han dem till pris åt
synden och lät dem gå sina egna vägar.
Men detta gjorde han i den afsigten att
i tidens fullbordan bereda dem frälsning
genom det utkorade egendomsfolket, från
hvilket välsignelse skulle utgå till alla folk
på jorden genom Messias (1 Mos. 12: s).
När Kristus kom och judarna icke ville
taga emot honom, så öfverlemnade Gud
dem i deras otro och förhärdade dem. Men
detta gjorde han i den afsigten att en gång
i tidens fullbordan bereda dem frälsning
genom hednaverldens omvändelse (v. 11).
Så äro alla Guds straffdomar, äfven de
förskräckligaste, anlagda på de straffades
frälsning. Märk, huru afgörande detta slår ned
hvarje tal om en ovilkorlig utkorelse. Hvad
som förgås, det förgås genom egen skuld.
Guds afsigt är allas frälsning.

33. O* djup** af rikedom***
och vishet och kunskapf hos Gud!
Huru outransakliga äro hans
domar och outgrundliga hans
vägar, ft

Job 11: 7. Ps. 92: 6.

Vid tanken på det underbara i Guds
frälsningsråd, som apostelen från och med
v. 25 framstält, utbrister han i detta utrop.

** Djup är en bild af fullhet, af
öfver-svinnelig storhet.

Huru djup, huru outtömlig är icke
Guds nåds rikedom! Jemför kap. 2: 4,
10: 12.

t Med Guds vishet menas Guds
fullkomliga förmåga att ordna och leda allt
så, att det måste samverka till vinnande
af det föresatta målet. Jemför Ef. 3: 10.
Med Guds kunskap menas hans
fullkomliga kännedom om allt och således äfven
om alla förhållanden, som kunna tjena
till medel för vinnande af hans ändamål.
Hans visdoms och kunskaps djup
framhåller Paulus ytterligare genom det tillagda
utropet: Huru outransakliga äro hans
domar o. s. v.

ft Med Guds domar menas Guds sätt
att döma öfver menniskor. Jemför Ps.
36: 7. Med Guds vägar menas hans sätt
att gå till väga för att genomföra sina
afsigter. Dessa Guds domar och vägar
kan ingen menniska genom sitt eget
förstånd utforska. Och när de blifva
uppenbarade genom Guds ord och verk, så kan

— 77 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free