- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
78

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 11 Kapitlet - 12 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 11: 3 3—12: 1. Pauli bref till romarena.

menniskan endast delvis och högst
ofullkomligt fatta dem. En outgrundlig Guds
dom var hans dom att innesluta alla i synd
för att sedan förbarma sig öfver alla. En
outforsklig Guds väg var hans väg att
genom Israels otro låta evangelium komma
till hedningarna för att genom dessas
omvändelse bereda Israels frälsning (v. 11).

34. Tj hvem har känt herrens
sinne,* eller hvem har blifvit hans
rådgifvare?**

Es. 40: 13 f. Jer. 23: i8. 1 Kor.
2: 16.

* Hvem har inträngt i Guds kunskaps
djup, så att han kunnat utgrunda hans
domar?

** Hvem har uppträdt såsom hans
råd-gifvare, hvem har deltagit i hans råd,
så att han kunnat intränga i hans vishets
djup och känna de vägar, som han
ämnar gå?

35. Eller hvem har förut
gif-vit honom (något), och det skall
varda åt honom återbetaldt?*

Job 41: 2.

* I dessa ord framhåller apostelen
djupet af Guds nåds rikedom. Gud står
icke i skuld hos någon. Allt, hvad han
gör, är ren nåd.

36. Tj af honom* och genom
honom** och till honom*** äro
alla ting. Honom (vare)
herrlig-heten i evighet, f Amen.ff

1 Kor. 8: 6. Ebr. 2: lo. Rom. 16: 27.

* Han är grunden och ursprunget till
allt och har således icke kunnat få något
af någon eller mottaga råd af någon.

** Genom honom och hans uppehållande
kraft är det, som allt eger bestånd. Han
behöfver dertill hvarken hjelp eller råd af
någon menniska.

*** Han är målet för allt. Hela
skapelsen är riktad på Gud. Alla ting hafva
i honom och hans förherrligande sitt
yttersta ändamål. Det högsta af allt är det
yttersta målet för allt. Och detta är Gud.

t Ordagrant: till tidsåldrarna. Samma
uttryck i kap. 9: 5. Se anm. till Matt.
25: 46.

tt Se om detta ord anm. till Joh.
1: 51.

12 Kapitlet.

Förmaning till kristlig ödmjukliet (v. 1—8),
till broderlig kärlek m. fl. dygder (v. 9–16), till
rätt förhållande mot fiender (v. 17—21).

r. i—5 episteltext första sond. eft. trettond. jul.

6—16 episteltext andra sönd. eft. trettond. jul.

4 6—21 episteltext tredje sönd. eft. trettond. jul.

J ag förmanar eder alltså,*
bröder, vid Guds barmhertighet **
att ställa fram*** edra kropparf
till ett offer, ft (som är)
lefvan-de,fff heligt,!* Gud välbehagligt,
eder förnuftiga gudstjenst. f**

* Här begynner den andra stora
afdel-ningen af romarebrefvet. Paulus har, i
det föregående framstält lärmi, I kap.
12—15 förmanar han de troende till ett
heligt lefverne. Och när han säger »alltså»,
bygger han förmaningen på läran. Om man
tager bort evangelii lära om Guds
fräls-niugsråd, så tager man bort den kristliga
förmaningens grundval. Den kristna
sedeläran står och faller med den kristna
trosläran.

** Ordagrant: vid Guds barmhertigheter.
Paulus tänker på Guds barmhertighet i
alla dess yttringar. Denna barmhertighet
skall vara driffjädern till alla kristliga
dygder.

*** Uttrycket är lånadt från offren, vid
hvilka offerdjuren stäldes fram för altaret.

f Kroppen med dess lemmar är
verktyget för alla kristliga dygders utöfning.
Jemför kap. 6: 13, 16, 19. Den skall
såsom sådan offras åt Gud. »Gud, tag i
din tjeust mina Ögon och öron, min mun
och min tunga, alla mina lemmar och
krafter.»

tt I detta bildliga uttryck framställer
apostelen den fullkomliga hängifvenheten
åt Gud. En sådan hängifvenhet var det
ock, som afbildades i de
gammaltestamentliga offren.

ttt gammaltestamentliga offerdjuren
måste dö. Den troende skall såsom ett
lefvande offer hängifva sig åt Gud.

t* Uti en sådan hängifvenhet åt Gud
ligger den sanna heligheten, hvilken i de
gammaltestamentliga offren förebildades
der-med, att offerdjuret skulle vara ett felfritt
och rent djur.

t** Att sålunda offra sig åt Gud är en
förnuftig gudstjenst. En gudstjenst, som
består blott i fullgörande af vissa
ceremonier, är deremot en oförnuftig gudstjenst.
— Märk för öfrigt, huru tvärt denna Pauli

— 78

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free