- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
94

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 15 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 12: 14—20.

Pauli bref till rom arena.

* Apostelen angifver här skälet,
hvar-för han användt det i v. 3 anförda
bibelstället såsom stöd för sin förmaning i v. 2.

d. s. v. allt hvad som är skrifvet i
gamla testamentets böcker.

t Ordagrant: genom uthålligheten och
genom trösten af skrifterna. Meningen kan
ock fattas sålunda: genom uthålligheten
och genom den tröst, som skrifterna gifva.
Den i texten uttryckta uppfattningen har
dock bättre stöd i sammanhanget. Se v. 5.

tt De gammaltestamentliga skrifternas
ändamål är att hos de troende verka
uthållighet och tröst i alla lidanden samt
derigenom ingifva dem hopp om evig
herr-lighet i Messias rike. Om de tröttna och
förlora modet, så kunna de icke hoppas
att vinna denna herrlighet. Se Matt. 10:
2 2, Joh. 14: 1 följ., Kom. 5: 3 följ.

5. Men uthållighetens och
tröstens Gud* gifve eder att vara
inbördes ens till sinnes** enligt
Kristus Jesus,***

1 Kor. 1: 10. Fil. 2: 2, 3: 15 f.
^^ d. v. s. Gud, som genom skrifterna
gifver uthållighet och tröst.

Endrägt inom församlingen beror
väsentligen derpå, att de troende äro
uthålliga och fasta i tron samt hafva tröst i
Gud. Om de tröttna samt förlora den rätta
trösten och glädjen i Gud, så skola snart
slitningar och söndringar inställa sig.
Erfarenheten bekräftar det öfver allt och i
alla tider.

(j^ y g^ enligt Kristi vilja. Jemför
kap. 8: 2 7, der det på samma sätt står:
enligt Gud. — Andra fatta orden så,
som ville Paulus säga: enligt Jesu Kristi
exempel. Hans mening vore då: våren
inbördes ens till sinnes på det sätt, att I
alla ären så sinnade, som Jesus Kristus var.

6. på det att I endrägtigt*
med en enda mun** magen
för-herrliga Gudf och vår herre Jesu
Kristi fader, tt

* Ordagrant: samsinnadt, om sådant
kunde sägas på svenska.

så att det höres, som ginge eder
lof-sång ur en enda mun. Vilkoret derför är
endrägt i hjertat.

f d. v. s. prisa Gud. Der
församlingens lof går såsom ur ett enda hjerta och
en enda mun, der har den sanna endrägten
funnit sitt heligaste uttryck, och der kunna
icke vidare strider och kif om sådana yttre
ting som mat och dryck förekomma.

tt Apostelens ord kunna äfven
öfver-sättas sålunda: vår herres Jesu Kristi Gud
och fader. Men sannolikt menar apostelen:
Gud, som ock är vår herres Jesu Kristi
fader. Jemför samma uttryck i 2 Kor.
1: 3. 11: 31, Ef. 1; 3, Kol. 1: 3, 1 Petr.
1: 3.

7. Derför tagen till eder
hvar-andra,* såsom ock Kristus har
tagit eder** till sig*** till Guds
förherrligande.t

* Se anm. till kap. 14: 1. Detta ord
är riktadt till både de starka och de svaga.
Ingendera parten skulle stöta den andra
ifrån sig. Att de troende skulle i kärleken
hålla ihop såsom en enda kropp, det var
för Paulus likasom för Kristus (Joh. 17)
det vigtigaste.

både svaga och starka.

Ye den som stöter bort dem, som
Kristus har tagit till sig. Der en
församling sådant gör, der har hon upphört att
vara Guds församling (om hon annars
någonsin varit det) samt sjunkit ned till att
vara en sekt.

t Det yttersta målet för hela Kristi
frälsareverk är Guds förherrligande.
Jemför kap. 11: 3 6, Joh. 17: 4.

8. Ty jag säger,* att Kristus
har blifvit omskärelses tjenare**
för Guds sannings skull*** för
att befästa de löften, t som
tillhöra fäderna,

Matt. 15: 24, 20: 28. Ap. G. 3: 25.

* Paulus utvecklar här närmare, hvad
han afsett med de orden, att Kristus tagit
dem till sig till Guds förherrligande. Och
när han nu, i stället för att tala om svaga
och starka, talar om judar och hedningar,
så kan deraf slutas, att han med de svaga
hufvudsakligen menat omvända judar, med
de starka deremot omvända hedningar. De
omvända judarna voro nämligen ofta bundna
af judiska fördomar.

** d. v. s. judafolkets tjenare. Se anm.
till kap. 4: 9. Kristus har egnat sin
frälsareverksamhet i första rummet åt
judafolket.

för att förherrliga Guds
sannfärdighet. Jemför kap. 1: 5 och anm. dertill.

t för att visa, att de åt fäderna gifna
löftena äro sanna. Löftena om frälsning
voro ju i första rummet gifna åt Abraham
och hans säd.

— 94 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free