- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
104

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 16 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 15: 25 — 31.

Pauli bref till romarena.

dens förordning kungjord** bland
alla hedningar t till tros lydnad,ff
Ef. 1: 9.

nämligen genom Kristi ankomst i
verlden. Jemför kap. 3: 21. Kristi
ankomst var nämligen en handling,
hvarige-nom Gud ådagalade inför verlden sin plan
att frälsa henne.

Hemligheten hade blifvit uppenbarad
genom Kristi ankomst i verlden. Och
sedan hade den blifvit kungjord genom
predikan. När apostelen säger: genom
profetiska skrifter, så framhåller han, att den
apostoliska predikan grundar sig på de
gammaltestamentliga profetiorna. Jemför kap.
1: 2, 1 Petr. 1: 11, Ap. G. 17: 11 m.
fl. st. Utan dessa skulle den evangeliska
predikan hafva saknat sitt egentliga fäste.
För Paulus sjelf hade hemligheten blifvit
kungjord genom en särskild guddomlig
uppenbarelse (v. 25).

f Ordagrant: till alla hedningar.
Jemför anm. till Mark. 1: 21. Det var Guds
förordning, gifven genom Jesus (Matt. 28:
19), att hemligheten skulle kungöras äfven
för hednaverlden, och särskildt hade
Paulus varit verktyget att utföra denna
förordning. Se Gal. 2: 9, Bom. 11: 13, Ef.
3: 8. ^

ff i afsigt att hos dem verka den
lydnad, som består deri, att man tror på
Kristus. Se kap. 1: 5.

27. (honom) den allena vise
Guden* genom Jesus Kristus,**
hvil-ken f (vare) herrligheten till
evigheternas evigheter, ff Amen.f*
1 Tim. 1: 17. Rom. 11: 3 6.

* I jemförelse med Gud kan ingen
annan kallas vis. Jemför Luk. 18: 19, 1
Tim. 6: 15 f. Apostelen prisar Guds vishet
här, emedan Guds frälsningsråd är uttryck
af den högsta vishet.

När apostelen framställer Gud såsom
den allena vise genom Jesus Kristus, så
vill han dermed säga, att det är genom
Jesus Kristus, som Gud bevisat sig såsom^
den, som ensam är vis. Jesus är nämligen
den, genom hvilken Guds eviga
frälsningsråd förverkligas. Och detta frälsningsråd
är uttryck af den högsta vishet.

f Meningen blir här afbruten. Mau
skulle vänta, att apostelen hade sagt:
honom. Men han har i den öfversvallande
känslan af Guds lof, som hans ord i v.
26 uppväckt, förgätit, huru han i v.
25-börjat meningen. Derför tager hans
framställning en annan vändning, alldeles som
hade han börjat i v. 25 t. ex. sålunda:
Tack vare honom, som förmår o. s, v.
Att ordet hvilken syftar tillbaka på den
allena vise Guden, synes af
sammanhanget. Somliga bibeltolkare mena dock, att
det har afseende på Kristus, och att
apostelen visserligen börjat sin lofsång tilli
Gud, men slutligen vändt den på Kristus.
Detta blir dock en onaturlig förvändning
af hela sammanhanget, ehuru det nog
annars förekommer, att en sådan lofsång
ställes till Jesus. Se 2 Tim. 4: 18, Ebr,
13: 21, Upp. 1: 6. Jemför äfven anm.
till Rom. 9: 5.

f f Ordagrant: tidsåldrarnas tidsåldrar.
Se anm. till Matt. 25: 46.

f^ Om ordet amen se anm. till Joh,
1: 51.

— 104 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 31 04:01:24 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free