- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
115

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 2 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintierna.

^ Den rörde sig icke i filosofiska
be-visningar, som voro egnade att öfvertala
åhörarena. — Apostelens uttryck kan ock
öfversättas med: vishets öfvertygande ord.
Men då hans anmärkning är en udd,
riktad mot den menskliga filosofien, hvars
spetsfundigheter mer voro egnade att
öfvertala än att öfvertyga, så är den i
texten gifna öfversättningen att föredraga.

Den helige anden hade bevisat
sanningen af apostelens predikan genom den
kraftj hvarmed hon hade verkat på
åhörarenas hjertan. Ty denna kraft var af Guds
ande. Jemför Rom. 15: 19, 2 Kor. 10:
2—6, 1 Tess. 1: 5.

5. på det att eder tro icke
skulle bero på’^ ineiiniskors
vishet utan på Guds kraft.

1 Tess. 1: s. 2 Kor. 4: 7.

* Ordagrant: vara på.

** Hade Paulus begagnat filosofiska
be-visningar för att A^inna sina åhörare, så
hade deras tro berott på mensklig vishet.
Nu deremot var den en verkan af Guds
kraft. Detta var ock hans afsigt, när han
gjorde till sin uppgift att hos dem predika
endast Jesus och honom korsfäst.

G. ^ ishet tala vi’-’ dock"""-" bland
de fullkomliga, men visliet som
icke tillhör denna tidsålder, f ej
heller denna tidsålders herskare,tt
som varda till intet, fff

Jak. 3: lö.

* Paulus kunde med ordet vi mena
endast sig sjelf (se anm. till Rom. 1: 5). Men
då han så väl i v. 1—3 som sedan i kap.
3: 1 med sådant eftertryck säger jag, så
bör ordet vi fattas icke blott om honom
sjelf utan ock om de andra apostoliska
lärarena.

** Paulus hade bland korintierna
predikat rätt och slätt Kristus, den korsfäste,
utan några djupare andliga betraktelser.
Detta hindrade dock icke, att han och
de andra apostlarna äfven talade »vishet»,
d. v. s. anstälde sådana djupare
betraktelser, när de hade åhörare, för hvilka de
lämpade sig. Se anm. till v. 9.

*** Med de fullkomliga menas sådana
troende, hvilkas kristliga insigt är
jemfö-relsevis mer utvecklad. Det gifves äfven i
detta afseende barn och fullväxta. — Märk
för öfrigt, huru Paulus begagnar ordet
full-komlig här för att beteckna icke en, som
redan uppnått målet, så att han icke vi-

Kap. 1: 17 — 21..

dare behöfver eller kan utvecklas, utan en,
som nått en högre andlig mognad i
jem-förelse med nybörjare. En bild deraf kan
man se på det naturliga området. Den
mognade, insigtsfulle, kraftige mannen är
fullkomlig i jemförelse med det ännu
outvecklade barnet. Och dock är han ännu
långt ifrån fullkomligheten. Se kap. 3: 1.
Jemför ock Fil. 3: 15, Ebr. 5: 14.

t Den vishet, som Paulus talade,
tillhörde icke, såsom de judiska
skriftlärare-nas teologi och den grekiska filosofien, den
förkristna verldens menniskor utan var en
för dem främmande vishet.

ff dem, som under den närvarande
tidsåldern hafva makten. Den kristliga
visheten var en för dem, likasom för den
tidens menniskor i allmänhet, främmande
vishet. Detta bevisar apostelen i v. 8
der-med, att de hade korsfäst Kristus.

f-j-f- De hafva makten nu, men när
Kristus kommer igen och upprättar sitt
rike, då varda de till intet.

7. Utan vi tala Guds
hemlighetsfulla vishet,den fördolda,
som Gud före tidsåldrarna f har
förut bestämt till vår
herrlig-het,tt

Rom. 16: 20. Ef. 3: 5, 9. Kol. 1: 26.
Ordagrant: Glids vishet i hemlighet,
d. v. B. en vishet, som Gud eger, och som
är i det hemliga, som hör till det för
men-niskan obekanta (jemför Rom. 11: 25).—
Somliga bibeltolkare öfversätta: Vi tala
Guds vishet genom hemlighet, d. v. s. vi
tala Guds vishet, i det vi tala sådant, som
är för det menskliga förståndet hemligt
Så kunna ock apostelens ord återgifvas.

** som ingen kan lära känna utan
gud-domlig uppenbarelse.

t före all tid. Jemför 2 Tim. 1: 9.
11 Gud har förut bestämt, att vi genom
denna vishet skola vinna evig herrlighet.
Den i evangelium uppenbarade guddomliga
sanningen är frälsande för alla dem, som
i tron taga emot henne.

8. hvilken"^’ ingen af denna
tidsålders herskare*"^’ känner, tj
om de hade känt henne, så skulle
de icke hafva korsfäst
herrlighe-tens herre, t

Ap. G. 3: 17, 13: 2 7. Luk. 23; 3 4.
hvilken vishet.

Med detta uttryck afser Paulus
närmast de maktegande bland judarna och

~ 115 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free