- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
132

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

I vorden uttagna från verlden och
synden för att höra Gud till såsom hans
folk.

f I vorden omskapade till rättfärdiga
menniskor. Jemför anm. till Eom. 4: 25.

f t derigenom att I omfattaden Jesus
såsom Kristus, eder herre. Namnet: herren
Jesus Kristus innebär nämligen den
sanningen, att Jesus är Kristus, herren, och
det är hela kristendomens grundval. Se
Joh. 20: 31.

tff derigenom att I mottogen Guds
ande. — I Jesu Kristi namn, till hvilket
de voro döpta, och i den helige anden,
som de efter dopet erhållit (jemfÖr Ap. G.
2: 3 8, 19: 6, 6), hade deras rentvagning
från synden, deras helgande, deras
rättfärdigande sin grund.

12. * Allt är mig tiHåtet, ** men
icke allt är nyttigt ;f allt är migff
tillåtet, men icke skall jag
beher-skas af något, f*

1 Kor. 10: 23.

* Sammanhanget i de följande verserna
är: Sedan vi nu blifvit helgade, hafva vi
frihet till allt. Men icke allt är gagneligt.
Vi hafva frihet till allt, men vi måste
sjelf-va förblifva fria, så att vi icke beherskas
af något. Till det, som är oss tillåtet,
hör njutandet af den lekamliga spisen (v.
13). Deremot är det i strid mot kroppens
bestämmelse att bruka den till horeri. —
Apostelen kommer här tillbaka till
frågan om horeri, som han talat om i kap. 5.
Han hade ock särskilda skäl dertill. Bland
grekerna och isynnerhet i Korint var
otukts-lasten mycket rådande. I Korint fans ett
tempel, helgadt åt kärlekens gudinna
Afrodite eller, såsom hon af romarena kallades,
Venus. Vid detta tempel voro anstälda
ett tusen prestinnor, hvilkas tempeltjenst
bestod i skörlefnad. Att genom otukt
tillfredsställa kroppens könsdrift ansågs i
allmänhet lika oskyldigt som att genom mat
tillfredsställa magens hunger. För dem,
som hade vuxit upp under sådana
föreställningar, var det svårt, äfven sedan de
blifvit troende, att rätt fatta, huru
afsky-värd otuktslasten var.

** Naturligtvis menar apostelen med
ordet allt endast sådant, som i och för sig
är likgiltigt, icke sådant, som är i strid
mot tydliga Guds bud.

t i andlig mening gagneligt. Äfven det,
som i och för sig icke är syndigt, bör en
troende undvika, när haa skulle vålla nå-

gon skada genom att göra det. Se kap. 9:
19 och anm. till Rom. 14: 15, 15: 2.

tt Med orden mig och jag betecknar
apostelen i denna vers de troende i
allmänhet, af hvilka han sjelf är en.

t* Jag skall icke blifva beherskad eller
beroende af något, äfven om det i och
för sig är tillåtet; utan jag skall bevara
min kristliga frihet, så att jag kan, allt
efter som det är gagneligt, göra eller
underlåta det, bruka eller icke bruka det.
Med friheten till allt måste vara förenad
friheten mot allt. Jemför Fil. 4: 11 följ.
— För öfrigt må anmärkas, att i Pauli
uttryckssätt ligger en ordlek, som med
något friare Öfversättning på svenska skulle
kunna återgifvas sålunda: Jag har makt
till allt, men öfver mig skall ingenting få
makt.

13. Maten är för buken och
buken för maten, * men Gud skall
till intet göra både den ena och
den andra. Men kroppen är
icke för hor utan för herren f
och herren för kroppen, ff

* Buken är för maten så till vida, som
hans bestämmelse är att upptaga och smälta
maten. Att maten icke kan i sedligt
af-seende orena kroppen, derom se Matt.
15: 17.

** Både buken och maten äro
förgängliga ting. Gud skall en gång förvandla
vår kropp så, att han icke skall hafva
be-hof af mat.

f emedan den troendes kropp är en
Kristi lem (v. 19).

tt emedan det hör till herrens
frälsare-embete att helga och såsom sina lemmar
bruka våra kroppar. Likasom lemmarna
äro för kroppen, så är kroppen för
lemmarna.

14. Men Gud både har
uppväckt herren^ och skall uppväcka
oss*"^ genom sin makt.f

* Detta är grundvalen för vår
uppväckelse. Se Rom. 8: 11. 2 Kor. 4: 14.

Derför har vår kropp en bestämmelse
för evigheten, hvilket deremot
matsmältningsorganen icke hafva. De senare äro
till endast för detta lifvet.

t Vår uppväckelse är ett verk af Guds
allmakt. Men den sker genom Kristus
(Ap. G. 17: 31).

15. Veten I icke,* att edra
kroppar äro Kristi lemmar?**

— 132 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free