- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
136

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

återvända till sin man. Men det gör han
icke. Utan tvifvel kunna ock fall
förekomma, då en skilsmessa mellan kristna
makar kan låta sig försvaras, ja t. o. m.
bör förordas. Derför hade äfven Moses
tillåtit judarna att skiljas vid sina hustrur,
ehuru det i grunden stred mot
äktenskapets väsen. Det hade han gjort för deras
hjertans hårdhets skull, och samma skäl
kan äfven nu förefinnas.

En sådan skilsmessa är ingen
itpp-lösning af äktenskapet. Hustrun har
således icke rättighet att träda i annat
äktenskap. Gör hon det, så begår hon
horsbrott. Antingen skall hon förblifva ensam
eller försonas med mannen igen. Se
härom anm. till Matt. 19: 9. — För öfrigt
må anmärkas, att apostelen här icke talar
om sådana fall, der den ena makan begått
hor. Har detta skett, då eger den andra
enligt Kristi ord rättighet att upplösa
äktenskapet och ingå i ett nytt. Se Matt,
5: 31 f.

t Lag samma gäller för man som för
hustru.

12. Men till de öfriga* säger
jag, icke herren:** om någon
broder f har en icke troendeff hustru,
och hon samtycker att bo med
honom, så förskjute han henne
icke. t*

* till dem, som hafva icke kristna
makar.

** Om ett sådant fall hade Kristus sjelf
icke uttalat något bestämdt bud. Han
hade icke haft anledning dertill. Men
Paulus gör det, och hvad han talar, är också
Guds ord (jemför v. 40).

f någon kristen.

ft en icke kristen, d. v. s. en hednisk
eller judisk.

t* Huruvida en kristen kunde hafva
rättighet att ingå äktenskap med en icke
kristen, derom säges här iugenting. De
äktenskap, som apostelen talar om, äro
efter all sannolikhet sådana äktenskap,
som den troende maken ingått före sin
omvändelse. Derfbr säger apostelen icke:
Om någon broder tager, utan : Om någon
broder har en icke troende hustru. För
öfrigt må märkas, att här icke är fråga
om äktenskap mellan en gudfruktig och
en icke gudfruktig kristen utan mellan
kristen och hedning eM^vjiide. Och hvad
som gäller det senare, får ej utan vidare
tillämpas på det förra. Se anm. till v. 39.

13. Och om någon hustru har
en icke troende man, och han
samtycker att bo med henne, så.
förskjute hon icke mannen.

14. Ty den icke troende
mannen är helgad i hustrun,* och
den icke troende hustrun är
helgad i brodern,** emedan annars
edra barn äro orena, men nu äro^
de heliga, t

* Uppenbart är, att apostelen icke kar^.
mena, att den hedniske mannen har
blif-vit en helig menniska genom sitt
äktenskap med den kristna hustrun. Ty
helig-blir en menniska endast genom tron på.
Kristus. Här är derför fråga endast om^
den äktenskapliga sammanlefnaden. Blir
den troende qvinnan såsom hustru
ohelgad i den äktenskapliga sammanlefnaden?
genom den icke troende mannen? Nej,,
säger apostelen, tvärtom blir den icke
troende mannen såsom äkta man helgad
genom den troende hustrun, så att deras;
könsumgänge icke blir något oheligt, som.
hustrun behöfver vara rädd för.

d. v. s. den troende mannen.
Apostelen kallar honom, från sin ståndpunkt
sedt, för brodern Qemför v. 12).

f Att barnen af en troende äro heliga,
d. v. s. tillhöra Guds folk (se anm. till
Rom. 1: 7), äfven om de äro aflade i
äktenskap med en icke troende, det var för^
Paulus en oomtvistelig sak. Och deri såg
han ett bevis på, att den icke
troende-makan i sin äktenskapliga förbindelse
blif-vit helgad genom den troende. Annars^
skulle ju den icke troende ohelga derasj^
äktenskapliga sammanlefnad, hvarigenom,
äfven barnen blefve oheliga. Lika visst
som Paulus i barn af judar sett judebarn
och i barn af hedningar hednabarn, lika
visst har han i barn af kristna sett kristna
barn, hvilka lika visst tillhöra den kristna
församlingen, som judebarnen tillhöra
judafolket, och hednabarnen tillhöra hedna^
verlden. Och kristna barn äro de, äfven
om endast den ena makan var kristen,
när de föddes. Äro de deremot barn af
en kristen, men födda på den tid, då.
denne ännu var hedning eller jude, så äro.
de naturligtvis hednabarn eller judebarn
och blifva icke kristna barn derigenom^
att deras fader eller moder blir kristen..
I sådant fall blifva de kristna barn
der-igenom, att de med den troende fadern
eller modern döpas till Kristus.

— 136 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free