- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
137

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintierna. Kap, 12: 28 — 3 1.

15. Men om den icke troende
skiljer sig, så må lian skilja sig;
brodern eller systern är icke
träl-dom underkastad i sådana fall.*
Men i frid har Gud kallat eder.**

* Huruvida den sålunda öfvergifna
makan har rätt att ingå nytt äktenskap,
derom säger apostelen här ingenting. Men
rättast torde den frågan böra besvaras
nekande. Ty sådant åtskiljande är
aldrig detsamma som upplösning af
äktenskap, och äktenskapet såsom sådant är
oberoende af makarnas andliga ställning.
Det blir derigenom hvarken fastare eller
lösare. Se anm. till Matt. 19: 9.

När Gud kallat eder till sitt rike,
så har det skett i frid. Guds mening har
varit, att I skolen lefva i frid med eder
omgifning. En sådan frid vore dock
omöjlig, om den troende makan skulle anse sig
förbunden att fortfarande bo hos den icke
troende mannen, som vill öfvergifva henne.

16. Ty livad vet du, hustru,
om du skall frälsa mannen? Eller
hvad vet du, man, om du skall
frälsa hustrun?*

1 Petr. 3: i f.

* Visste du, att din icke troende make
eller maka blefve frälst, om du förblefve
hos honom eller henne, då kunde du hafva
orsak att anse dig bunden. Men när du
det icke vet, så må du icke till skada
för friden söka qvarhålla den icke troende,
som vill skilja sig från dig.

17. I annat fall,* såsom herren
har delat åt hvar och en, såsom
Gud har kallat hvar och en, så
vandre han.** Och så stadgar
jag t i alla församlingar.

* d. v. s. om den otrogne icke vill
skiljas.

** Om den icke troende vill förblifva hos
den troende maken eller makan, så må
den troende i detta fall tillämpa den
allmänna regeln: i den lefnadsställning, som
Gud tilldelat hvar och en, och i hvilken
han befann sig, när Gud omvände honom,
i denna lefnadsställning må han
fortfarande vandra och förblifva. — Om
betydelsen af ordet halla i Pauli språkbruk
se anm. till Rom. 8: so.

t Märk detta uttryck af apostolisk
myndighet.

18. Har* någon blifvit
kallad*’^ såsom omskuren? ^ Han
skaffe sig icke förhud, f Är
någon kallad i förhud? ff Han
låte icke omskära sig.

* Apostelen utvecklar här vidare den i
föregående vers framstälda allmänna
grundsatsen.

d. v. s. omvänd.

t Det förekom bland judarna, att
somliga genom en kirurgisk operation förlängde
den vid omskärelsen afskurna förhuden.
Detta skedde isynnerhet då, när någon jude
öfvergick till hedendomen. Men många,
gjorde det af blygsel. De skämdes att vid
bad eller vid andra tillfällen, då de klädde
af sig, låta hedningarna se, att de
voro-omskurna, emedan de då lätt blefvo
utsatta för deras begabberi.

tt d. v. s. såsom oomskuren. Se Rom.
4: 10.

19. Omskärelsen är ingenting,
och förhuden är ingenting* utan
hållandet af Guds bud.**

* Hvarken omskärelse eller förhud
inverkar på en menniskas frälsning.

•x-ii- derpå kommer allting an. Se Rom.
2: 2 5 f., Gal. 5: 6, 6: is. Rom. 13: 8.

20. Hvar och en förblifve i
den kallelse, hvari han har
blif-vit kallad.*

* Hvad du var, när du blef omvänd,
det förblif: omskuren eller oomskuren, träl
eller fri o. s. v.

21. Har du blifvit kallad
såsom träl? Bekymra dig icke
der-öfver, utan om du ock kan varda
fri, så bruka det hellre.*

* så förblif ändock hellre, hvad du är.
Somliga fatta apostelens mening, såsom
ville han säga: jDoc/c, om du kan varda
fri, sä hegagna dig hellre deraf. Man
har ansett det orimligt, att apostelen skulle
råda en träl att förblifva träl, om han kan
varda fri. Men så väl grundtextens ord
som sammanhanget med v. 20 medgifva
icke någon annan mening. Och här är
ickefråga om, hvad som kan synas rimligt eller
orimligt, utan hvad apostelen har sagt.
Kristi snara återkomst stod så lifligt för
apostelens hjerta, att han rådde hvar och
en att blifva stilla vid, hvad han var, och

— 137 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free