- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
138

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 7 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

icke försöka att bli något annat. Ty
detta kunde lätt upptaga hans sinne så,
att han icke vore redo att möta herren,
när han komme. Om denna Pauli väntan,
att herren skulle komma mycket snart,
se anm. till Rom. 13: 12. För öfrigt må
märkas l:o) att Paulus visserligen afråder
men icke förbjuder trälen att begagna sig
af tillfället att bli fri; 2:o) att evangelii
förkunnelse af den kristliga kärleken och
dillas likhet inför Gud ovilkorligen måste,
när Kristus dröjde, medföra slafveriets
upp-häfvande. — Nya testamentet förbjuder
ingenstädes slafveri. Det lemnar de
borgerliga förhållandena orubbade. Ja, det
omtalar t. o. m. utan tadel, att i de äldsta
församlingarna funnits kristna, som haft
-slafvar. Se Ef. 6: 5 följ.. Kol. 3: 22 följ.,
1 Tim. 6: 1 f. För Pauli sätt att betrakta
denna sak är isynnerhet hans bref till
File-mon upplysande. Han skrifver till
File-mon om dennes slaf Onesimus, som
blif-vit kristen, men han befaller icke Filemon
att gifva honom lös, ja han beder honom
icke ens derom.

22. Tj den som blifvit kallad
i herren* såsom träl, han är
herrens frigifne;** likaså den som
blifvit kallad såsom fri, han är
Kristi träl. t

Joh. 8: 36. Rom. 6: I8, 22. Ef. 6:
Kol. 3: 24.

* Kallelsen till det eviga lifvet i Guds
rike är en kallelse i Kristus, till skilnad
från verldsliga kallelser. Genom den samma
insättes menniskan i Kristus (såsom
grenen inympas i trädet, Joh, 15).

** han är en i andlig måtto fri man,
som nu tillhör Kristus, hvilken gjort
honom fri. Hans frihet är barnets frihet.
Se Joh. 8: 3 6.

t Han är icke sin egen utan tillhör
Kristus såsom hans träl. Att vara Kristi
frigifne och Kristi träl är samma sak, sedd
från olika sidor. Att vara Kristi träl är
att med hela sin person, alla sina krafter
och gåfvor tillhöra Kristus och hängifva
sig åt honom, och det är den högsta
andliga frihet. Se anm. till Rom. 6: 22,
12: 11.

23. I hafven blifvit köpta för
€tt pris."^ Värden icke
menni-skors trälar.**

Gal. 5: 1. 1 Petr. 1: 18 f

^ af Kristus till att vara hans trälar.
Sö anm. till kap. 6: 20.

** utan låten Kristus råda öfver eder.
Sannolikt syftar Paulus på, att uti Korint
funnos sådana, som ville förleda de
troende till afvikelse från herrens vilja i den
sak, hvaroni han här talat. Att rätta sig
efter sådana var att blifva trälar åt dem.

24. Bröder, hvar och en
för-blifve hos Gnd i det, hvari han
blifvit kallad.^

* i den lefnadsställning, hvari han
befann sig, då han vardt genom evangelium
omvänd och kallad till frälsningen i Guds
rike.

25. M en hvad angår
jungfrurna,* har jag icke ett herrens
bud, men jag gifver en mening,
såsom den der af herren fått
barm-hertighet att vara trovärdig, f

* Apostelen öfvergår här till ett annat
spörsmål, som korintierna i sitt bref hade
framstält (se v. 1) rörande samma ämne.

t Grundtextens ord kan betyda
troende, trogen, trovärdig. Sammanhanget
visar, att det här bör återgifvas med
trovärdig. Paulus hade genom Kristi
barm-hertighet fått en sådan upplysning, att
man kunde lita på honom, när han gaf
sin mening till känna, ehuru han icke hade
ett särskildt herrens bud att åberopa.
Jem-för anm. till v. 12.

26. Jag menar alltså, att detta
är godt för den närvarande
nödens skull, att det är godt för
en menniska att vara så, (som
hon är).

Matt. 24: 8 följ., 29.

* Med »nöden») menar apostelen den
nöd, som föregår Kristi återkomst. Denna
nöd skildrar herren i Matt. 24: 8 följ.,
Luk. 21: 2 3 följ. Paulus betraktar
densamma såsom redan begynd. Derför
väntar han ock herrens återkomst såsom
omedelbart förestående. Och med afseende
derpå anser han det för hvar och en vara
bäst att hafva det så, som han har det,
den korta tid, som återstår. Detsamma
gäller då äfven jungfrurna. Må de
för-blifva ogifta.

27. Är du bunden vid hustru?
Sök icke skilsmessa. Är du löst
från hustru? Sök icke hustru.

— 138 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 31 04:01:24 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free