- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
142

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 8 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 8: 3 — 7.

Pauli första bref till korintierna.

Den sanna kunskajoens yttersta grund
är kärleken till Gud.

Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet han.

t Man skulle vänta, att apostelen sagt:
»Den som älskar Gud, han har den sanna
kunskapen.» Men i stället säger han: »han
är känd af Gud». Jemför kap. 13: 12, 2
Tim. 2: 19, Ps. 1: 6. Det senare är mer
än det förra (se Gal. 4: 9) och innesluter
i sig det förra. Att Gud känner någon,
det vill säga, att Gud är bekant med
honom samt meddelar sig åt honom, träder
> innerlig gemenskap med honom. Jemför
Joh. 10: 14 f. Och detta är grunden till
all sann kunskap om Gud och
guddom-iiga ting.

4. Hvad alltså angår ätandet
af det, som är olfradt åt afgudar,
veta vi, att (det finnes) ingen
af-gud i verlden,* ocli att ingen
Gud är utom en.

1 Kor. 10: 20. 5 Mos. 4: 39, 6: 4.
Mark. 12: 29. Ef. 4: 5 f. 1 Tim. 2: 5.

Hedningarna föreställa sig visserligen
tillvaron af afgudar. Men i verkligheten
finnas de icke. Se kap. 10: 19 f.

5. Ty om det ock finnes
sådana, som kallas gudar, vare sig
i himmel eller på jord, såsom
det Ju finnes många gudar och
många herrar,*

* Att det finnes många sådana, som i
oegentlig bemärkelse kallas gudar och
herrar, och det både i himmelen och på
jorden, vill ju Paulus icke förneka. Se Ps.
136: 2 f., 5 Mos. 10: 17, der det i
oegentlig mening talas om himmelska gudar och
herrar, d. v. s. himmelska änglamakter,
samt Ps. 82: 6, 2 Mos. 21: 6, 22: 8, 28,
der det talas om jordiska gudar, d. v. s.
menskliga öfverhetspersoner, som äro Guds
representanter och handla med guddomlig
myndighet (se anm. till Joh. 10: 34). Men
dessa skriftens ord gifva dock icke något
stöd åt tron på afgudars tillvaro, sådana
som hedningarna tänka sig dem.

6. så finnes dock för oss* en
enda Gud, (nämligen) fadern,** af
hvilken alla ting äro*** och vi
till honom, t och en enda herre,
(nämligen) Jesus Kristus, ff genom

hvilken alla ting äroftf och vi
genom honom, f*

Mal. 2: 10. Ef. 3: 9, 4: 5 f. Ap. G.
17: 28. Rom. 11: 3g. Joh. 1:3,18:13.
Ef. 2: 10. Fil. 2: 11. Kol. 1: i6. Ebr.
1: 2.

* för oss kristna i motsats mot
hedningarna.

** Vi låta oss icke af talet om de
många gudarna och herrarna förledas att
tro, att det finnes flere verkliga gudar;,
nej för oss finnes endast en Gud i
egentlig mening, nämligen fadern, vår
himmelske fader.

Han är urgrunden till alla ting.

t Han är målet för oss alla. Att tjena
honom och förherrliga honom det är vår
bestämmelse såsom kristna.

tt Se kap. 12: 3.

tft Allt är skapadt genom Kristus. Se
anm. till Eom. 2: I6.

Genom honom hafva vi blifvit, hvad
vi såsom kristna äro, nämligen nya
skapelser (2 Kor. 5: 17) och Guds barn (Gal.
3: 26).

7. M en icke hos alla finnes;
kunskapen, * utan till följd af
vanan vid afguden intill nu** äta
somliga det såsom offradt åt
afgudar, f och deras samvete, som
är svagt, ff varder befläckadt. f*

* den kunskap, som fordras för att
kunna rätt bedöma denna sak.

** De troende i Korint hade ju allt
intill sin omvändelse varit vana vid
afguda-tjensten. Somliga hade derför svårt att
komma lös från den tanken, att det
verkligen fans afgudar, och att de gjorde synd,,
om de åto kött, som var offradt åt dessa.

f Då ingen afgud i verkligheten finnes
till, så har offrandet åt en sådan ingen
betydelse. De troende kunna derför
äta-offerkött lika fritt som annat kött. Sådan
är Pauli slutsats. Men de som ännu trodde
på tillvaron af afgudar, de betraktade
offerköttet såsom verkligen invigdt åt dessa och
voro derför rädda att genom dess
förtärande på något sätt deltaga i
afgudatjen-sten.

ff som är bundet af föreställningen
om afgudars tillvaro.

f* Samvetet varder skuldbelastadt, då
de tro sig genom sådant ätande deltaga i
afgudatjensten och dermed göra synd. —
Se för öfrigt Ap. G. 15: 20. Jemför
äf-ven Rom. 14: 14.

— U2 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free