- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
160

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 11 Kapitlet - 12 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 11: 31 —12: 3. Pauli första bref till korintierna.

* och pröfvade vårt verkliga tillstånd
<se v. 28).

** då skulle vi taga oss till vara för
det ovärdiga nattvardsfirandet och således
slippa några straffdomar af Gud.

32. Men när vi varda dömda,*
så varda vi tuktade af herren,"^*
på det vi icke må varda med
verlden fördömda, f

Ebr. 12: 5 — 11. 1 Tim. 1: 20. 2 Tim.
2: 25. Tit. 2: 12.

* när vi träffas af Guds straffdom.

** på det vi må ändra oss.

t på den yttersta dagen. — Att varda
tuktad af Gud, när maD syndar, är alltså
godt. Men bäst är att låta bli att synda
och således undgå äfven tuktan. Märk,
huru Paulus säger vi och dermed
innesluter sig sjelf och alla troende i det, som
han säger. — För öfrigt synes af detta
ställe, att de troendes ovärdiga
nattvardsfirande icke ådrager dem fördömelse utan
-en Guds straffdom, samt att denna
straffdom har till ändamål att förhindra deras
fördömelse genom att väcka dem till
besinning.

33. Derför, mina bröder,’^ när
I kommen tillsammans för att
äta,** så vanten på hvarandra.f

^ Apostelen kallar dem ännu hr öder
trots allt, hvad han har att straffa dem
för.

** herrens måltid.

t på det I mån få äta gemensamt. Se
v. 21.

34. Om någon är hungrig’, så
må han äta hemma,* på det I
icke mån komma tillsammans till
en dom.** Men det öfrigaf skall
jag ordna, ft så snart jag
kommer.

* Herrens måltid är icke en mnlig
måltid, i hvilken det endast gäller att
stilla lekamlig hunger. Den har ett
andligt ändamål.

** genom att betrakta denna måltid
såsom en annan vanlig måltid, icke
besinnande, att det är herrens kropp, som I
här äten.

f som rör herrens måltid,
ft En bestämd ordning åir god och
nödvändig att hafva.

12 Kapitlet

Om de andliga gåfvorna och det utmärkande
kännetecknet på den, som talar i Guds ande
(v. 1—S), gåfvornas mångfald (v. 4—11),
nödvändigheten af denna mångfald (v. 12—30).
Dock må de troende sträfva efter de yppersta
gåfvorna, och den bästa vägen dertill vill
apostelen visa (v. 31).

V. i episteltexi tionde söndagen efter tref.

i 2–5 i aftonsångstext annandag pingst. I,

Men hvad angår det andliga,*
bröder, vill jag icke, att I
aren okunniga.

* det som kommer af anden, de olika
yttringarna af andens verksamhet i
församlingen. I v. 4 kallar apostelen des&a
yttringar för nådegåfvor. — Somliga
bibeltolkare öfversätta: Men angående de andliga.
Så kunna ock apostelens ord återgifvas.
Med «de andliga» skulle han då mena
sådana personer, som vore utrustade med
särskilda andliga nådegåfvor (se v. 8 följ.).

2. 1 veten, att när I voren
hedningar,* fördens I bort till
de stumma afgudarna, allt efter
som I vorden förda.**

Ef. 2: 11 f. 1 Tess. 1: 9.

* då I lefden i det hedniska tillståndet.
— Annars är det icke ovanligt, att
apostelen kallar de från hedendomen omvända
fortfarande för hedningar. Jemför Rom.
1: 6, 13, 11: 13.

** Den som, förde eder, var satan (se
kap. 10: 2 0, Ef. 2: 2), och när helst han
förde eder, så måsten I bort till
afgudar-nas beläten, tempel, altaren o. s. v. för
att tillbedja dem och offra åt dem. I
gingen i hans ledband.

3. Derför* kungör jag eder,
att ingen, som talar i Guds ande,*^’
säger: Förbannad (är) Jesus;f och
ingen kan säga: Herre (är)
Jesus, ff utom i helig ande.f*

1 Joh. 4: 2 f. Mark. 9: 39.

^ emedan I hafven varit hedningar och
således icke utan särskild undervisning
kun-nen veta, huru det förhåller sig med de
andliga gåfvorna.

** Att tala i anden är ett sådant tal,
som ingifves och ledes af den helige
anden. Se anm. till Eom. 8: 15, Matt. 22:
4 3, Luk. 2: 2 7.

160

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:55:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free