- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
164

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 12 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

och våra skamliga ff (lemmar)
kläda vi anständigare, t*

* I verkligheten är icke den ena
lemmen mer vanärad eller skamlig än den
andra. Men menniskor anse dem så.

** sådana lemmar, som vi icke med
heder kunna visa för menniskor.
t genom att kläda dem prydligt,
tt blygden och sätet,
t* Ordagrant: de hafva riMigare
an-ständighet, d. v. s. dem äro vi mer
angelägna att kläda på ett anständigt vis.

24. Men våra anständiga
(lemmar) hafva icke behof (deraf).*
Men Gud har sammanfogat**
kroppen, gifvande åt den
ringare f (lemmen) större ära,tt

* De hafva icke behof af någon
betäckning; dera visa vi nakna.

** Ordagrant: Gud har sammanhlandatj
d. v. s. Gud har förenat de olika
lemmarna till en enda kropp, såsom när man
blandar tillsammans olika ämne a till en
enda massa.

t Ordagrant: ät .den S07n står efter,
d. v. s. åt den, som enligt vanligt
åskådningssätt är ringare än andra.

tt Gud har gifvit de ringare, d. v. s.
de svagare, de mer vanärade och skamliga,
lemmarna större ära än de andra, då han
gjort dem desto nödvändigare för kroppen
eller ordnat så, att menniskan skulle pryda
dem allra mest.

25. på det att det icke må vara
söndringar* i kroppen, ntan att
lemmarna må hafva omsorg om
detsamma** för hvarandra.t

* sådana söndringar, som nämnas i v. 21.
** att alla lemmarnas omsorg må vara

riktad på ett och samma mål.

t Målet för allas gemensamma omsorg
skall vara att befordra hvarandras bästa.

26. Och* antingen en enda
lem lider, så lida alla lemmarna
med, eller en lem varder
för-herrligad,** så glädja sig alla
lemmarna med. t

* Sammanhanget är: När Gud
sammanfogat och ordnat kroppens lemmar så, som
han gjort, då har det skett i den afsigt,
att endrägt skulle råda mellan dem (v. 25).
Sådan endrägt råder ock i verkligheten,

ty om en lem lider, så lida alla lemmarna
med o. s. v.

** genom sin naturliga skönhet, frisk
het, kraft eller genom prydlig klädnad,
smycken och dyl., som tilldraga densamma
menniskors uppmärksamhet och pris.

t Hela kroppen erfar ett innerligt
välbehag dervid. Ingen annan lem känner
någon afundsjuka, som förtager glädjen.

27. Men I ären Kristi kropp*
och lemmar efter (hvars och ens)
del.**

1 Kor. 12: 12 Rom. 12: 4 f. Ef. 1:
23, 5: 23, 30. Kol. 1; 24.

* Kristi kropp är samfundet af alla
troende i alla tider och på alla rum. Den
enskilda lokalförsamlingen är Kristi kropp
i den mening, att hon på sin särskilda
plats är ett uttryck af detta samfund. I
denna mening är det, som apostelen här
kallar församlingen i Korint för Kristi
kropp: hon är Kristi Jcropp på den
platsen. Deraf är klart, att om en församling
på en plats skall kunna kallas Kristi kropp,
så måste hon vara ett sant uttryck af de
troendes samfund, så att hon har rum för
alla, som tillhöra herren. Är hon deremot
en församling af enda&t sådana troende,
som äro förenade genom en viss
läroåskådning eller ett visst kyrkobruk, så är hon
icke vidare Kristi kropp eller församling
utan en mensklig sekt, ett parti.

Församlingen är Kristi kropp. Hvar
och en enskild medlem deraf är en Kristi
lem allt efter den del, den ställning, den
förrättning, som han har i församlingen
— Grundtextens uttryck »efter del» be
gagnas ömsom för att beteckna det ofull
komliga i motsats mot det fullkomliga (kap
13: 9, 10, 12, jemför Rom. 15: 2 4),
ömsom delen i motsats mot det hela. Det
senare är här fallet. Jemför Rom. 11: 25
15: lö.

28. Och somliga* har Gud
satt** i församlingen*** förstf
såsom apostlar, tf för det andra
såsom profeter, ttt för det tredje
såsom lärare, t* sedan krafter,f**
sedan helbregdagörelsers
nådegåf-vor, hjelpbevisningar,ff*
styrelser, *f* (olika) slag af tungor, fff*

Ef. 4: 11.

* När apostelen här säger »somliga»,
så väntar man, att han sedan skall säga:
»men andra». Det gör han dock icke

— 164 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free