- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
173

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 14 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintierna. Kap, 12: 28 — 3 1.

* Din tacksägelse kan visserligen vara
i och för sig god och skön. Om ordet
skön i denna betydelse se anm. till Matt.
26: 10, Mark. 9: 50.

18. Jag tackar Grud, att jag
talar med tunga mer än I alla.*

* att jag har tungotalandets nådegåfva
i högre grad än någon af eder. Jemför
anm. till kap. 15: lo.

19. Dock i församling* vill jag
hellre tala fem ord med mitt
förstånd, på det jag skall undervisa
äfven andra,** än tio tusen ord
i tunga.

* i församlingssammankomst.

** och icke bara uppbygga mig sjelf
(v. 4).

20. Bröder, värden icke späda
barn i förståndet* utan våren
späda barn i ondskan,** men i
förståndet värden fullkomliga, f

* Af hela apostelens framställning
synes, att de troende i Korint skattat
tungo-talandet öfverdrif7et högt. Deri liknade
de barn, som fästa sig vid det, som lyser,
utan att fråga efter, hvad gagn det gör.
Apostelen vill nu, att de skola lägga bort
sådana barnsligheter och lära sig bedöma
de andliga gåfvornas värde endast efter
den uppbyggelse, som församlingen kan
hafva af dem.

** Detta tillägger apostelen med
afse-ende på de missförhållanden, som han
förut i brefvet tillrättavisat korintierna för.
Att vara barn i ondskan, det vill säga
att vara alldeles främmande för det onda,
såsom vore man ett menlöst barn, som
icke alls förstode sig på sådant.

f värden såsom fullväxta män, så att
I kunnen rätt bedöma saker och ting.
Jemför Matt. 18: s, Rom. 16: 19.

21. I lagen* är det skrifvet:
Ty i menniskor med andra
tungor och i andras läppar skall jag
tala till detta folk,** och icke
ens så skola de höra på mig,
säger herren.

* d. v. s. i gamla testamentet. Se anm.
till Rom. 3: 19. Det ord, apostelen här
åsyftar, är Es. 28: ii f., som han anför
i mycket fri öfversättning och i annan
mening, än det har hos profeten.

** Gud hotar att en gång tala till det
ohörsamma Israel genom folk med
främmande tungomål, genom hvilka han skall
straffa det samma. 1 dem och deras tal
skulle Israel höra Guds röst. Detta
tager apostelen såsom en bild af
tungota-landet, hvari Guds röst hördes men på
ett sätt, som för de hörande var
obegripligt, och som derför förekom dem
alldeles såsom ett främmande tungomål.

22. Derför äro tungorna* till
\tt tecken icke för de troende

utan för do otrogna, ** men
profetian f icke för de otrogna utan

för de troende, tt

* de olika slagen af tungotalande (se
kap. 12: 10).

** Att Gud talade till Israel genom
folk med främmande tungomål, det skedde
för Israels otros skull. På samma sätt
är tungotalandet till ett tecken för de
otrogna, till att uppenbara deras otro, men
icke för de troende, till att uppenbara
deras tro.

t är ett tecken.

tf till att uppenbara deras tro. —
Andra uppfattningar gifvas ock af detta
synnerligen svårfattliga ställe.

23. Om alltså hela
församlingen kommit tillsammans till
sammankomst* och alla tala med
tungor, men olärda** eller
otrogna f kommit in,ff skola de icke
säga, att I ären vansinniga ? f*

* Ordagrant: Icommit tillsammans till
det samma. Jemför kap. 11: 20. Märk,
huru denna vers, jemförd med kap. 16:
19 0. dyl., visar, att jemte allmänna
församlingssammankomster förekommit äfven
mer enskilda, eller hvad vi skulle kalla
kretssammankomster.

** Om betydelsen af detta ord se anm.
till v. 16. Märk, huru Paulus här och i
nästa vers å ena sidan skiljer mellan olärda
och otrogna, å andra sidan sammanställer
dem med hvarandra såsom icke tillhörande
församlingen.

■ hedningar eller judar.
;t Det måste således hafva
förekommit, att hedningar och judar haft tillträde
till de troendes församlingssammankomster.

t* såsom voren I besatta af någon ond
ande. Genom ett sådant omdöme skall
det varda uppenbart, att de icke äro
troende.

— 173 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free