- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
187

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 15 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintierna. Kap. 15: 47 — 51.

^å att han måste dö, utan så att han Tcunde
dö. Huruvida den slculle dö eller icke,
det berodde på, om menniskan syndade
«ller ej. Syndade hon, så måste hon dö
<1 Mos. 2: 17). Det skedde. Men hade
hon låtit bli att synda, så hade hon icke
blott förblifvit fri från döden, utan hade
ock blifvit odödlig, d. v. s. så beskaffad,
^tt hon icke kunnat dö. Men detta
se-aare hade hon icke blifvit genom sjelfva
syndfriheten utan genom att äta af lifvets
träd, från hvilket hon nu till följd af
synden utestängdes (1 Mos. 3: 22).

t Kristus är den andra menniskan i den
mening, att han, såsom den uppståndne, är
begynnelsen och stamfadern till en andra
mensklighet, d. v. s. den nya, förherrligade
mensklighet, som skall framgå genom de
dödas uppståndelse.

ff Denna andra menniska är af
himmelskt ursprung. Såsom af
sammanhanget framgår, betraktar apostelen Adam och
Kristus från deras kroppsliga sida. Adam
var i anseende till sin kropp genom
skapelsen af jordiskt ursprung, gjord af stoft.
Kristus är i anseende till sin kropp, sådan
denna är genom uppståndelsen, af
himmelskt ursprung. Märk för öfrigt: på
Adams kropp gjorde apostelen en närmare
beskrifning: gjord af stoft, men på Kristi
förherrligade kropp kan han icke gifva
någon sådan. Dess beskaffenhet öfvergår
hvarje menskligt begrepp.

48. Sådan som den af stoft
gjorde är, sådana äro ock de af
stoft gjorda,* och sådan som den
himmelske’^* är, sådana äro ock
de himmelska, t

1 Mos. 3: 19, 22.

* Adams efterkommande här i verlden
«ägas vara gjorda af stoft, emedan de äro
af samma natur som han; och han var
gjord af stoft. 1 denna mening var ock
Kristus under sitt kötts dagar en af dem.

** Grundtextens uttryck betecknar en,
som är i himmelen. I v. 47 har apostelen
framstält Kristi förherrligade kropp såsom
varande af himmelskt ursprung, här
betecknar han honom, såsom den der är i
himmelen. Jemför Fil. 2: 9. Ef. 4: 8
följ.

t d. v. s. de uppståndna. De kallas
himmelska, emedan de, såsom uppståndna,
äro medborgare i den himmelska staden.
Se Fil. 3: 20, 2 Tim. 4: 8, Ebr. 12: 22.
Jemför anm. till Luk. 20: 3 6. Deras and-

liga kropp är lik Kristi herrlighetskropp
(Fil. 3: 21).

49. Och såsom vi hafva burit
den af stoft gjordes afbild,* så
låtom oss äfven bära** den
himmelskes afbild.

Rom. 8: 29.

* d. v. s. en själisk kropp.

** låtom oss fara efter att ock en gång
få bära den himmelskes afbild.

50. M en detta säger jag,
bröder, att kött och blod* icke kan**
ärfva Guds rike,t ej heller ärfver
förgängelsen oförgängligheten .ff

1 Kor. 6: 9 f.

* d. v. s. den närvarande af kött och
blod bestående kroppen.

** Emedan apostelen betraktar uttrycket
»kött och blod» såsom ett enda begrepp,
säger han han (ej hunna).

t Med Guds rike menas det rike, som
Kristus skall upprätta, när han kommer
igen. Den sinliga (själiska) kroppen skall
icke ingå i detta rike utan måste först
förvandlas (v. 51).

ff Apostelen säger förgängelsen i
stället för det förgängliga, oförgängligheten
i stället för det oförgängliga. Jemför
Rom. 4: 9 och anm. dertill. Meningen
är: Den själiska kroppen hör förgängelsen
till och skall icke ärfva messiasrikets
oförgängliga herrlighet. Att tala om »köttets»
uppståndelse eller om ett »förherrligadt
kött» är oriktigt. Det är den troendes
hropp, som skall förherrligas, och dertill
hör, att han upphör att vara hött.
Der-för säger ock Kristus i nattvarden icke,
att han gifver lärjungarna sitt hött utan
sin hr opp. Jemför anm. till Joh. 6: ssf.

51. Se, jag säger eder en
hemlighet:* vi alla skola icke
afsom-na,** utan vi alla skola
förvandlas, f

* Om ordet hemlighet se anm. till Rom.
11: 25.

** Vi alla, somi lefva qvar, när herren
kommer igen, vi skola icke dö. Paulus
tänkte, att han och i allmänhet alla de
troende, till hvilka han skref, skulle
upp-lefva dagen för herrens återkomst. Se
anm. till Rom. 13: 12.

f icke afsomna utan förvandlas skola
vi alla. Med förvandlingen menar aposte-

187 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free