- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
205

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli andra bref till korintierna - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli andra bref till korintierna. Kap. 2: 13 —17,

* Paulus vänder här bilden på ett
annat sätt. Nyss har han framställt
judar-oas oförmåga att fatta det gamla
förbundet under bilden af ett täcJcelse, som
ligger öfver lagen, när den läses för
fol-Icet. Och detta med anledning deraf, att
Moses hängde ett täckelse öfver sitt
an-sigte, när han talade till folket. Nu
deremot framställer han deras oförmåga
såsom ett täckelse, som ligger öfver deras
€gna hjertan; och detta med afseende på
den tillämpning af bilden, som han gör i
nästa vers. I v. 18 gör han åter en
annan vändning af samma bild.

16. Men när det* en g-ång
om-Yändt sig till herren,** tages
täckelset bort.f

* deras hjerta.

** till Kristus. Apostelen syftar bSj*
på Israels omvändelse såsom ett helt folk.
Denna var för honom en afgjord sak. Se
derom Rom. 11: 25 följ. Men hvad han
här säger om folket i dess helhet, det gäller
naturligtvis äfven den enskilde, när helst
han omvänder sig.

t Det uttryck, som apostelen i
grundspråket använder, betecknar borttagandet
af ett täckelse, som helt och hållet
omsluter hjertat. I hans ord ligger för öfrigt
en hänsyftning på berättelsen i 2 Mos. 84:
34, der det säges, att Moses tog bort
täckelset från sitt ansigte hvarje gång, han
trädde inför Gud.

17. Men kerren är anden,* men
livarest herrens ande** är, der är
frihet, t

Gal. 5: 1, 13.

* Det är Kristus, som genom den
helige anden meddelar sig sjelf åt dem, som
omvända sig, samt bor i dem, som tro (Gal.
2: 20). Derför säger apostelen här, att
herren är anden. Jemför Rom. 8: 10 och
anm. dertill. Se ock Joh. 14: 18, der
Kristus om andens utgjutande öfver
apostlarna säger, att det är han sjelf, som
genom anden kommer igen till dem. Att
apostelen icke menar, att Kristus och
anden äro en och samma person, det
synes deraf, att han strax efteråt i samma
vers kallar den helige anden för Kristi
ande samt i vers 18 Kristus för andens
herre. Märk, huru sålunda sonens och
andens enhet framhålles på samma gång
som deras åtskilnad.

** d. ä. Kristi ande (se Rom. 8: 9,
Gal. 4: 6, Fil. 1: 19).

t der är andlig frihet, och der denna
frihet inträder, der försvinner täckelset.
Det mest framstående beviset på denna
sanning var Paulus sjelf.

18. Men* vi alla,** som med
af täckt ansigte*** i en spegel
skåda herrens herrlighet,f förvandlas
till samma bildff af herrlighet
till herrlighetfff såsom af
andens herre, t*
2 Mos. 16: 7, 10.

* Paulus skildrar här den andliga frihet,
som han i föregående vers talat om.

** som tro på Kristus.

*** Man skulle vänta, att han här sagt:
med aftäckt hjerta. Men han vänder
bilden igen efter historien om Moses, som tog
bort täckelset från sitt ansigte, när han
trädde inför Gud.

f d. ä. Kristi herrlighet, hans
guddom-liga majestät (se Kol. 1: 15, 2: 9, Joh.
17: 6, Ébr. 1: 3). Jemför Ap. G. 7: 55 f.
Detta hans majestät skola vi i det
kommande Guds rike skåda omedelbart (Joh.
17: 24, 1 Joh. 3: 2, Kol. 3: 4), men här
se vi det i en spegel, d. v. s. i evangelium,
som för trons öga återspeglar det samma.
Jemför 1 Kor. 13: 12.

tt Genom att i tron beskåda Kristi
herrlighet, förvandlas ock vi mer och mer
till hans likhet, tills vi få se honom,
sådan han är, och varda honom fullkomligt
lika (1 Joh. 3: 2, Rom. 8: 17, Kol. 3: 4).

ttt Dessa ord kunna hafva en
tvåfal-dig betydelse. Paulus kan mena: Från
Kristi herrlighet, som vi skåda, utgår vår
egen förvandling, tills vi sjelfva varda
förherrligade. Eller ock: Vi varda
förvandlade, så att vi fortgå från herrlighet
till herrlighet. Den förra uppfattningen
synes mer sannolik. Med de troendes
herrlighet menar nämligen apostelen annars
alltid den herrlighet, som de skola få i
det tillkommande Guds rike. Men den
förvandling, som han här talar om, sker
nu och är icke en förvandling från
herrlighet till herrlighet utan en fortgående
utveckling till likhet med Kristus, tills de
vinna herrlighet med honom.

f* d. v. s. af Kristus, hvars herrlighet
vi skåda. Då den helige anden är Kristi
ande, så kallas Kristus för andens herre.

— 205 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free