- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
207

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli andra bref till korintierna - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli andra bref till korintierna. Kap. 2: 13 —17,

motståndare, hvilka predika sig sjelfva
såsom herrar och vilja göra eder till trälar
under sig. Det senare är väl det
sannolikaste. Se kap. 11: 20.

** Att apostelen kallar sig för deras
träl, det sker icke i den meningen, att de
äro hans husbonde, hvars vilja han skall
lyda. Helt annat visar detta bref. Se
kap. 2: 9, 7: lö, 10; 6. Utan han vill
säga, att han såsom apostel med allt, hvad
han förmår, är till för deras bästa.
Jem-för Matt. 20: 2 7. Det är Jesus, som är
hans husbonde. För hans skull, såsom
hans tjenare (1 Kor. 4: i), är det han
vill ofiPra sig för församlingen.

6. Tj Gnd, som sade: ur
mörker skall ett ljus lysa,* är den
som lät (ljus) lysa** i våra
hjer-tan,f på det att vi skulle låta
kunskapen om Guds herrlighet
skina i Kristi ansigte.ff

Dessa ord syfta på skapelseorden:
Varde ljus (1 Mos. 1: s).

lät det varda ljus, så att vi lärde
känna honom.

f Med ordet vära syftar apostelen på
sig och Timoteus (se anm. till kap. 1:4).

ft Evangelii kunskap är såsom ett ljus,
som apostelen låter falla på Kristi ansigte,
på det alla må se, huru Guds herrlighet
skiner der. I Kristi ansigte afspeglar sig,
bildligt taladt. Guds herrlighet. Den som
ser Kristus, ser derför fadern.

7. M en vi liafva denna skatt*
i lerkäril,** på det att kraftens
öfversvinnelighet må vara Guds
och icke ur oss,f

1 Kor. 2: 5.

* Med skatten menar apostelen enligt
v. 6 det ljus, som Gud låtit uppgå i hans
hjerta.

d. v. s. vi äro svaga, skröpliga
varelser, vi som ega denna skatt. Skatter
plägar man annars förvara i säkra rum.
Det är för öfrigt icke osannolikt, att dessa
ord tyda på, att apostelen lidit af kroppslig
svaghet. Jemför v. 16, kap. 12: 7.

f Den kraft, som apostelen utvecklade
i sin verksamhet, var öfversvinnelig, d. v. s.
den öfvervann herrligt alla svårigheter.
Deraf måste det ock, i betraktande af hans
egen skröplighet, vara för alla uppenbart,
att denna kraft var Guds och icke hade
sitt ursprung ur honom sjelf. I v. 8 ft)lj.

framställer han bevis på kraftens
öfversvinnelighet.

8. i allting* trängda men icke
instängda,** villrådiga men icke

rådlösa, t

* på hvarje vis.

aldrig i sådana trångmål, att vi icke
slå oss ut igen.

t Jemför kap. 1: 8, 11: 2 3 f.

9. förföljda men icke
öfver-gifna, * nederslagna men icke
förlorade, **

Ps. 37: 24.

* Gud lemnar oss aldrig i sticket.

** Om man slår ned oss, så komma vi
ändå alltid upp igen. Jemför Mik. 7: 8.

10. alltid förande omkring i
kroppen Jesu död,* på det att
äfven Jesu lif må varda
uppen-baradt i våra kroppar.**

* Alltjemt, hvarhelst vi fara omkring,
äro vi utsatta för faran att varda dödade
såsom Jesus. Se Rom. 8: 35 f., 1 Kor.
15: 31, Fil. 3: 10. Det ord i
grundtexten, som vi återgifvit med död^ betecknar
egentligen sjelfva dödandet. Detta dödande
kan, allt efter sammanhanget, tänkas
antingen såsom fullbordadt (så i Rom. 4:
19) eller såsom pågående (så här).

** Hvarje räddning ur dödsfara
betraktar apostelen bildligt såsom en
uppståndelse till lif i likhet med Jesus. Jemför
Ps. 107: 20.

11. Ty* vi, som lefva,**
öf-verlemnas alltid åt döden f för
Jesu skull, på det att äfven Jesu
lif må uppenbaras i vårt dödliga
kött.ft

Ps. 44: 2 3. Matt. 5: 11.

* Apostelen förklarar här, hvad han
menat i föregående vers.

De som äro afsomnade, hafva
kommit öfver alla faror.

f äro’ständigt prisgifna åt döden.

ff Detta är ett starkare uttryck för
»vår kropp» (v. 10). Jemför Rom. 6: 12,
8: 11. Märk skildringens liflighet. När
apostelen öfverlemnas åt döden för Jesu
skull, så är det Jesu lekamliga dödande
han erfar; när han räddas ur döden, så
är det Jesu lekamliga lif efter
uppståndelsen, som uppenbaras i hans kropp.

— 207 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free