- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
212

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli andra bref till korintierna - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 5: 12 —15. Pauli andra bref till korintierna.

af, hvad som »sken i deras ansigte», men
som icke hade någon motsvarighet i deras
bjerta.

13. Tj antingen vi hafva
blif-vit ifrån våra sinnen,* så (hafva
vi blifvit det) för Gud,** eller
vi äro vid sundt förnuft, (så äro
vi det) för eder.f

^ Apostelens motståndare i Korint hade
sagt om honom: Han har blifvit från sina
sinnen. Jemför Mark. 3: 21, Ap. G. 26:
24. Hans ifriga uppträdande mot
verk-lärarena, hans starka framhållande af sin
apostoliska verksamhet, hans tungotalande
(i Kor. 14: 18) o. d. hafva gifvit dem
anledning dertill.

Ja, säger apostelen, har jag blifvit
vansinnig, så har det skett Gud till tjenst.
Det är då icke så farligt med det
vansinnet.

t eder till tjenst.

14. Ty Kristi kärlek* binder
oss, **

* den kärlek, som Kristus har bevisat
oss. Jemför anm. till Rom. 5: 5, Joh.
5: 42.

** Grundtextens ord betyder egentligen
hälla tillsammans (såsom ett band
omsluter något, att det ej må falla i sär),
sedan ock hålla någon inom vissa
skran-kor. Apostelen vill säga: Den kärlek, som
Kristus bevisat mig, binder mig inom dessa
skrankor, så att jag är och gör allt Gud
eller eder till tjenst.

15. sedan vi fattat detta
omdöme,* att en bar dött** för
alla,*** (att) alltså de alla hafvaf
dött, och (att) han dött för alla,
på det de, som lefva,tt icke
vidare må lefva för sig sjelfva utan
för honom, ttt som dött och
blifvit uppväckt för dem.f*

Rom. 6: 11 f. Gal. 2: 20. 1 Petr. 4: 2.

* Apostelen hade icke alltid haft detta
omdöme utan fattat det först, sedan han
kommit till insigt i evangelii fullhet. Men
sedan han en gång fattat det, var det
alltid Kristi kärlek, som bestämde
gränserna för allt, hvad han gjorde.

** Kristi död var för apostelen den
högsta kärleksbevisning (Rom. 5: 6 — 8,
Gal. 2: 20, Ef. 3: 19). Märk för öfrigt,
att nya testamentet aldrig ser grunden till
Kristi död i Guds vrede utan endast i hans

kärlek till syndare. De som fatta Kristi
död såsom ett uttryck af Guds fordran att
på någon få släcka sin vrede för att kunna
benåda menniskan, de ställa sig derför helt
och hållet utanför Guds ord.

*** Ordet alla kan beteckna alla
men-niskor eller alla dem, om hvilka det för
tillfället är fråga (t. ex. alla de troende,
alla de oomvända, alla de närvarande, alla
apostlarna o. s. v.). Det är i hvarje fall
sammanhanget, som bestämmer, hvad som
dermed menas. Se Luk. 8: 62, Rom. 3:
12, Joh. 6: 45, Matt. 15: 37, 21: 26 m. fl. st.
Då nu här i hela sammanhanget endast
talas om de troende, så kan ordet alla
icke syfta på andra än dem. Dermed
förnekas icke, att Kristus dött för hela verlden
(se t. ex. Rom. 5: e). Men här talas
icke derom utan endast om Kristi död för
de troende.

f Märk, att apostelen icke säger: att
de alla nu räJcnas såsom döda. Sådant
säges ingenstädes och kan icke sägas,
emedan Gud icke kan räkna miste, d. v. s.
räkna någon för att vara, hvad han icke
är. Här är alltså fråga om en verklig
död. Vidare säger apostelen icke, att de
alla dogo dä, när Kristus dog för dem;
utan han framställer deras död såsom en
följd af Kristi död för dem. I och med
hans död var deras död gifven såsom en
nödvändig följd. Med Kristi död menas här,
såsom öfver allt annorstädes, den
lekamliga död, som Kristus dog på korset. Att
Kristus dött den eviga döden, är en för
Guds ord fullkomligt främmande tanke.
Men hvad menas då med de troendes död,
som är en följd af Kristi död? Icke kan
det vara den lekamliga döden, icke heller
den andliga, icke heller den eviga, ty
ingen af dessa är en följd deraf, att Kristus
dött. Nej, den död, här talas om, är den
död frän synden, som hos de troende är
en nödvändig följd deraf, att Kristus dött
för dem. Kristi död för dem var en död
från synden en gång för alla, men hvad
han lefver, det lefver han för Gud; i och
med honom äro ock de troende döda från
synden och lefvande för Gud. När
huf-vudet dött, hafva ock lemmarne dött. Se
härom Rom. 6: 10 f. med dertill hörande
anm. Denna Pauli visshet, att han i
likhet med alla andra troende var med
Kristus död från synden, gjorde, att hela hans
lif nu beberskades af Kristi kärlek. Detta
belyser han ytterligare i de närmast
följande orden.

ff d. v. s. de troende, om hvilka han
nyss sagt, att de dött. Här likasom i
Rom. 6: 11 framställas de såsom döda

212 —•

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free