- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
213

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli andra bref till korintierna - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli andra bref till korintierna. Kap. 10: 13 —18.

från synden och lefvande för Gud, allt
derför att de äro i Kristus, som dött och
stått upp för dem. Jemför äfven Rom.
6: 13 och anm. dertill.

ttt icke lefva för att söka egen ära
eller fördel utan för att tjena Kristus,
befordra hans ära och verk o. s. v.
Tankegången i v. 12—15 är: I Kristus äro de
troende döda från synden och lefvande för
Gud. Kristus har dött, på det de icke
vidare skola lefva för sig sjelfva utan för
honom. Så dömer jag, och till följd deraf
binder Kristi kärlek mig så, att jag icke
kan lefva för mig sjelf. Och detta vill
jag säga, icke för att förorda mig sjelf
utan för att gifva eder en anledning att
berömma eder af mig gent emot de
skrytsamma hycklare, som försöka att svärta
ned mig hos eder.

t* d. v. s. till förmån för, till frälsning
för dem. Här synes allra bäst, huru
oriktigt det är att tolka apostelens ord för
dem så, som om han sagt : i stället för
dem. Det står, att Kristus icke blott dött
utan ock uppstått för dem Om Kristus
dött i stället för alla, så att de alla nu
af Gud räknas såsom döda och derför
sjelfva slippa att dö, då har han ock
uppstått i stället för alla, så att de alla nu
af Gud räknas såsom uppståndna och
derför sjelfva slippa att uppstå. Men nej,
sådant vore ju raka motsatsen till
evangelium.

16. Derför* känna vi** från
nu*** ingen t efter kött;ff om
vi ock hafva efter kött känt
Kristus, ttt känna vi honom dock nu
icke vidare (så), t*

* på grund af detta vårt omdöme.

Det ligger i grundtexten stark
tonvigt på ordet vi. Det är icke med oss
såsom med våra motståndare, vill
aposte-len säga; vi känna o. s. v.

sedan jag förstått Kristi döds
betydelse så, som jag nu gör.

f ingen af dem, som tro på Kristus.
Ty likasom ordet alla i v. 15 så syftar
ock ordet iyigen här på de troende.

tt Den som tror på Kristus, är en ny
skapelse (v. 17), bestämd att lefva för
Kristus. För detta lif har det ingen
betydelse, hvad han är efter köttet, d. v. s.
om han är jude eller heduing, rik eller
fattig, hög eller låg, träl eller fri, lärd
eller olärd o. s. v. Derför känna och
bedöma vi för vår del, vill apostelen säga,
ingen efter sådana ting utan endast efter
anden, d. v. s. efter hvad han är såsom

troende, om han lefver for sig sjelf eller
för herren.

ttt Af Pauli ord framgår, att han förut
»känt Kristus efter köttet». Han hade känt
honom allenast efter hans yttre
framträdande såsom en jude, en timmermansson
från Nazaret, som genom sin verksamhet
åstadkommit en stor rörelse bland folket
o. s. v. Någon annan kännedom om
honom hade han icke haft, alldeles såsom
judarna än i dag.

t* sedan det behagat Gud att
uppenbara honom i mig (Gal. 1: le).

17. Derför* om någon är i
Kristus, så är han en ny
skapelse;** det gamla har gått
förbi; t se,tt det har blifvit nytt. t*

Gal. 6: 15. Es. 43: 18 f., 65: 17.

* Af hvad jag nu sagt, är klart, att
o. s. v.

hela hans inre varelse och andliga
ställning är ny (Kol. 3: 9 f., Rom. 6: 6,
Gal. 2: 2 0, 6: is).

t hela det gamla lifvet,
åskådningssättet, sinnelaget o. s. v. är sin kos.

tt Det ligger ett uttryck af triumf i
detta utrop. Jemför kap. 6: 9.

t* det gamla har blifvit nytt.

18. Men allt* är från Gud,
som har försonat oss** med sig
sjelf genom Kristus och gifvit
oss försoningens tjenst,t

^ detta nya.

Då ordet oss förekommer tvenne
gånger i denna vers, och det på senare stället
syftar på apostelen, måste det äfven här
så fattas. Dermed är naturligtvis icke
för-nekadt, att Gud försonat äfven alla andra
troende med sig genom Kristus. Men
der-om talar Paulus icke här utan endast om
sin försoning.

t d. v. s. den tjenst, iivars ändamål
är att genom evangelium åstadkomma
men-niskans försoning med Gud (v. 20).
Jemför anm. till kap. 3: 6, 8, 9.

19. emedan ju Gud* var i
Kristus försonande verlden** med
sig sjelf,*** icke tillräknande demt
deras öfverträdelser, tt
nedläggande i oss ttt försoningens
ord. t*

Rom. 3: 24. Kol. 1: 20.

* Det ligger starkt eftertryck på ordet
Gud. Paulus vill säga: Gud har försonat

213 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 19 16:26:35 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free