- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
229

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli andra bref till korintierna - 10 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli andra bref till korintierna.

Kap. 2: 13 —17,

4. Ty vår krigförings vapen*
äro icke köttsliga** utan mäktiga
för Gudf att rifva ned
befästningar, ff

Ef. 6: 13.

* Med vapnen menar han de medel,
som han använder i sin verksamhet för
att bekämpa de fiendtliga makterna.

Hvilka vapen han använde, kan ses
af kap. 6: 6 f., Rom. 13: 12, Ef. 6: 13
följ. Med köttsliga vapen menas köttslig
vishet (kap. 1: 12) och hvarje sådant
tillvägagående, som icke bestämmes af den
helige anden utan af köttet, såsom list,
förfalskning af Guds ord, forställning,
häftighet, våldsamhet, skryt, förtal, smicker
m. m. Se kap. 1: 17, 4: 2, Rom. 16: 18.
Sådana vapen begagnade de falska
lära-rena.

f I stället för »andliga») säger apostelen
»mäktiga för Gud». Det ser ofta ut inför
menniskor, som om de köttsliga vapnen
vore mäktiga, och som vunne man genom
dem en stor framgång. Men i Guds
omdöme äro de svaga. De vapen, som
Paulus begagnade, voro i Guds omdöme
mäktiga, äfven om de för menniskor syntes
svaga, och det derför att de voro andliga.
Allt hvad man i början synes vinna genom
köttsliga vapen, skall till sist bevisa sig
hafva varit förlust,

tt d. v. s. att slå ned allt, hvad man
reser upp emot evangelium. Hvad
apostelen närmast tänker på, synes af nästa
vers.

5. i det vi rifva ned planer*
och hvarje höghet, som reses
upp mot Guds kunskap,f och taga
hvarje tanke ff till fånga till
Kristi lydnad f*

d. v. s. fiendtliga planer, rådslut,
beräkningar, filosofiska inkast och dylikt.

Vid ordet höghet tänker apostelen
på höga vallar, torn, borgar och andra
forskansningar, som byggas upp till skydd
i krig. Vid sådana förskansningar liknar
han allt, hvad menniskor företaga mot
evangelium.

t för att hindra dess framgång och
utbredning.

tf hvarje mensklig, mot evangelium
riktad tanke.

f"^ föra den samma såsom fånge till
Kristi lydnad, hvilket sker genom
omvändelse. Märk bilden: Den menskliga
tanken omgärdar sig till skydd mot Guds

kunskap med allehanda planer och
beräkningar och filosofiska inkast. Dessa
forskansningar rifva vi ned genom evangelium
och föra tanken såsom fånge till Kristus
för att lyda honom.

6. och äro beredda att hämnas
all olydnad,* så snart eder
lydnad blifvit fullkomnad.**

att straffa alla dem, som icke låta
föra sig till lydnad för Kristus.

Församlingen hade delvis låtit förföra
sig till olydnad, men lydnaden höll på att
återställas. Detta var en verkan af
apostelens förra bref samt Titus besök. Så
snart den blifvit fullkomnad, ämnade
Paulus straffa dem, som fortfarande voro
olydiga. Naturligtvis skulle bestraffningen ske
genom andliga medel: genom ofi^entlig
tillrättavisning inför församlingen samt, i
nödfall, bannlysning och utstötning ur henne
(1 Kor. 5: ö). Men om den skulle hafva
tillbörlig verkan, var det nödvändigt, att
apostelens åtgärder understöddes af en
församling, som obetingadt lydde honom.
Derförutan kunde han ingenting göra.
Märk, hvilka vigtiga lärdomar som ligga i
detta för hvarje församlingslärare.

7. Sen på det, som är inför
ögonen !* Om någon litar på sig
sjelf, att han tillhör Kristus,**
så tänke han återf detta vid sig
sjelf, att såsom han sjelf (tillhör)
Kristus, så (göra) äfven vi.

1 Kor. 14: 37.

det som ligger alldeles uppenbart för
hvar och en, som vill se. Paulus
uppmanar dem att anställa en jemförelse melian
hans verksamhet och de falska lärarenas
uppträdande. — Hans ord kunna dock äfven
öfversättas sålunda: I sen på det, som är
inför Ögonen. Eller ock: Sen I på det,
som är inför ögonen? Enligt begge dessa
öfversättningar skulle deri ligga en
förebråelse för det, att de läto sig förvillas
af det yttre skenet, som tycktes tala mer
för villolärarena än för Paulus.

att han är en Kristi tjenare d. v. s.
en sann evangelii lärare. Apostelen syftar
nämligen på villolärarena, som berömde sig
att vara rätta lärare, hvilket de icke ville
erkänna om Paulus.

t än en gång. Tänker han först om
sig sjelf, så må han för det andra tänka
om oss o. s. v.

— 229 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free