- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
262

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till galaterna - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 4: 18 — 2 4.

Pauli bref till galaterna.

Abraham. På honom ensam, hans nåd
och trohet beror dess fullbordan. — För
öfrigt må om denna vers sägas, att så
enkel den är i anseende till orden, om de
betraktas i och för sig, så svår är den att
fatta i det sammanhang, hvari den står.
Hos olika bibeltolkare förekomma mer än
tre hundra olika förklaringar öfver den
samma, och deras antal ökas allt jemt,

21. Är alltså* lagen emot Guds
löften? Bort det!** Tj om en
lag hade blifvit gifven, som kunde
lefvandegöra, f då vore
rättfärdig-heten verkligen af lagen.ff

* efter det i v. 19 sagda.
** Det förhåller sig alldeles tvertom.
f gifva det eviga lifvet.
f t och dä vore lagen emot Guds löften.
Nu deremot, när de hafva hvar sitt
särskilda ändamål, komma de icke i strid med
hvarandra. Kunde lagen gifva evigt lif,
så kunde han ock rättfärdiggöra, ty
rättfärdighet är vilkor för lifvet (v. 11). Men
lagen l;an hvarken det ena eller det andra.

22. Men skriften* liar
inneslutit** allt*** under sjnd,t på det
att löftet ff skulle gifvas af Jesu
Kristi tro t* åt dem, som tro.

Eom. 11: 32.

^ d. v. s. gamla testamentets heliga
skrift. Hvad Gud har gjort, det
framställer apostelen såsom skriftens gerning,
emedan det är i henne, som Guds gerning
biifvit uppenbarad. Sammalunda heter det
ofta om Guds ord, att »sJcriften säger»
(se v. 8), emedan det är i skriften, som
Guds ord är uppenbaradt. Jemför Joh.
7: 3 8, 19: 3 7, Rom. 4: 3, 9: 17, Gal.
4: 3 0 m. fl. st.

Grundtextens uttryck betecknar ett
fullständigt omslutande, så att ingen
utgång är möjlig.

*** allt hvad menniska heter,
t Gud har icke allenast förlclarat, att
alla menniskor äro under synd. Nej, han
har i verkligheten så fullständigt prisgifvit
dem åt synden, att någon utgång derifrån
icke är möjlig genom egen kraft. Samma
ord i Rom. 11: 3 2. Jemför Rom. 1: 2 4.

ft d. v. s. det utlofvade, den utlofvade
frälsningen.

t* af tron på Kristus och icke af
lagens gerningar. Villolärarena sade: Det
är nog sant, att den utlofvade frälsningen

skall gifvas åt dem, som tro, men endast
med det vilkor, att de hålla lagen.

23. Men förrän tron kom,*
bevakades vi** under lagen,
inneslutna f till den tro,tf som skulle
uppenbaras, f*

* Gamla testamentets tid var löftets och
hoppets tid; i nya testamentet predikas
löftets fullbordan och tro. Gamla
testamentet lärer menniskor att vänta Kristus,
den kommande; nya testamentet lär dem
att tro pä Kristus, den komne.

** vi judekristna (v. 25). Endast
judarna voro under Mose lag; hedningarna
stodo utom lagen (se anm. till v. lo).

f vi bevakades under lagen såsom
under en fångvaktare, inneslutna genom
honom i synden (Rom. 7: i—-13, 1 Kor. 15:
5 6) såsom i ett fängelse, så att vi icke
kunde undkomma.

ff d. v. s. inneslutna i den afsigt, att
vi skulle tro på Kristus, när han komme.

f* Tron uppenbarades då, när Kristus
kom och evangelium började bjuda
menniskor att tro på honom för att vinna
frälsning. Förut kunde man icke tala om
verklig tro på honom utan endast om en
väntan efter honom (Ef. 1: 12).

24. Således har lagen varit vår
uppfostrare* till Kristus,** på det
att vi måtte rättfärdigas af tro.

Rom. 10: 4.

* Om betydelsen af detta ord se anm.
till 1 Kor. 4: 15.

** Lagens uppfostringsembete hade till
ändamål att bereda judarna för att
mottaga Kristus, när han komme. Detta skedde
derigenom, att han uppenbarade och ökade
synden (v. 19, Rom. 7: 5 följ., 5: 20) samt
väckte skuldmedvetandet och behofvet af
frälsning. Hos Paulus och andra troende
judar hade lagen uppfyllt detta sitt
ändamål.

25. Men sedan tron kommit,
äro vi* icke vidare under
uppfostrare.**

* vi judar, som nu tro.

** under någon uppfostrare; och då är
det ju alldeles orimligt att föra de troende
hedningarna in under den uppfostrare, som
vi sjelfva hafva leranat.

— 262 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free