- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
263

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till galaterna - 3 Kapitlet - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till filipperna.

Kap. 2: 27 — 3: 2.

26. Ty alla* aren I Guds
barn** genom tron på Kristus
Jesus, f

Joh. 1: 12. Eom. 8: 15. Gal. 4: 5.

* både judekristna och hedningkristna.

** Guds myndiga barn och såsom
sådana fria från hvarje uppfostrares
förmyn-<lerskap. De troende judarna lemna
uppfostraren Moses; de troende hedningarna
behöfva icke gifva sig in under honom.

f Ordagrant: tron i Kristus Jesus.
Samma uttryckssätt i Ef. 1: 15, 1 Tim. 3: 13,
2 Tim. 3: 15. Det säges i nya
testamentet ömsom tro jpä, ömsom tro till och
tro i. Se anm. till Mark. 1: 15. Tron i
Kristus är en sådan tro, som har sitt fäste
i Kristus.

27. Ty så många som I
haf-ven blifvit döpta till Kristus,
haf-ven I iklädt eder Kristus.*

Eom. 6: 3, 18: 14.

Märk tankegången: att de voro Guds
barn genom tron, grundade sig derpå, att
de hade iklädt sig Kristus, och detta
iklädande hade skett genom dopet till Kristus.
När juden och hedningen döptes, så
af-klädde de sig judendomen och hedendomen
samt iklädde sig Kristus. Så sker ock än
i dag. Om en jude tror på Kristus, kan
han dock ännu vara medlem i judiska
synagogan, ja vara embetsman der. Han
är en jude, som tror, att Jesus är Messias.
Men om han låter döpa sig till Kristus,
då ikläder han sig Kristus samt är i och
med det samma oåterkalleligen skild från
synagogan. Ingenting har för Paulus varit
mer främmande än den åskådning, som i
dopet ser endast en lydnadsgerning eller
bekännelsehandling. När den troende
ikläder sig Kristus, så inträder han ock i
samma förhållande till Gud som Kristus,
d. v. s. såsom Guds barn. »Om I ikläden
«der Kristus, men Kristus är Guds son,
så ären ock I genom detta iklädande Guds
söner» (Luther). Om uttrycket döpas till
Kristus, derom se anm. till Matt. 28: 19.
Se för öfrigt anm. till Rom. 13: 14, der
det talas om Kristi iklädande i en något
annan mening.

28. Här är icke jude eller
grek, liär är icke träl eller fri,
här är icke man och qvinna;*
tj allesammans ären I en enda**
i Kristus Jesus.f

Joh. 17: 21. Rom. 10: 12. 1 Kor.
12: 13. Kol. 3: 11. Ef. 2: 14 f.

Så vidt det gäller detta förhållande,
äro alla åtskilnader i yttre ställning
upp-häfda.

en enda ny menniska (Ef. 2: 15),
en enda kropp (Rom. 12: 4, 1 Kor. 10:
17, 12: 13).

t genom att vara i Kristus. Märk
skil-naden mellan att vara en i Kristus och
att vara ett. Derigenom att de troende
alla äro förenade med Kristus, äro de
tillsammans förenade till en kropp, en
menniska. Se Ef. 2: 15 och anm. dertill.
Der-för böra de vinnlägga sig om att vara
ett, d. v. s. att i endrägt hålla
tillsammans. Nya testamentet sammanblandar
aldrig de två sakerna: vara en och vara
ett. Se Joh. 17: 11, 21, 23.

29. Men om I* tillhören
Kristus, så ären I alltså Abrahams
säd,** efter löftef arfvingar.ff
Rom. 9: 7 f.

* Det ligger starkt eftertryck på
ordet I: 1 galater.

** Kristus är Abrahams säd, och när
I hafven iklädt eder honom, så hafven I
inträdt i samma ställning som han samt
ären derför xibrahams säd. Och huru
galet är det icke då, om I låten föra eder
under lagen! Hvad I der finnen, är
förbannelse, och hvad I der söhen, nämligen
välsignelsen, det egen I redan.

t ty löftet är gifvet åt Abraham och
hans säd (v. 16).

ff till messiasriket och dess herrlighet
(se anm. till v. 18, jemför Rom. 8: 17).

4 Kapitlet.

Tillståndet under lagen (v. 1—5).
Barna-skapets frihet (v. 6—7). Faran af att uppgifva
denna frihet (v. 8—11). Tillståndet i de
gala-tiska församlingarna förr och nu (v. 12—20).
De begge förbunden afbildade i Sara och Agar
(v. 21-30).

V. -/—7 episteltext sönd. efter jul.

22—3 i episteltext midfa sto söndag.

Men jag säger:* för så lång
tid som arfvingen är ett
omyndigt barn,** är ingen
skil-nad mellan honom och en träl,t
ehnru lian är herre öfver allt,tt
Apostelen har i kap. 3: 2 6 följ. sagt,
att alla troende, vare sig judar eller gre-

~ 263 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free