- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
273

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till galaterna - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till efesierna.

Kap. 4: 2 8—5: 2..

för 2 Tess. 2: 13, 1 Tim. 2: 4, 2 Tim.
2: 2 5, 3: 7. Han betonar derigenom
starkare, att evangelium är sanning i motsats
mot villoandarnas lära, som var lögn.

8. Den öfvertalningen * (är)
icke från den, som kallar eder. **

att icke tro sanning.

** d. v. s. från Gud. Om betydelsen
af ordet IzaTla se anm. till Rom. 8: 3 0.
Att apostelen säger hallar, derom se anm.
till 1 Tess. 2: 12. Märk för öfrigt, huru
apostelen framställer de falska apostlarnas
tillvägagående icke såsom en undervisning
utan såsom en öfvertalning.

9. En liten surdeg försjrar
hela degen.*

1 Kor. 5: 6.

Bilden af surdegen användes i nva
testamentet för att beteckna den
genomträngande kraften både hos det goda (Matt.
13: 33, Luk. 13: 21) och hos det onda
(Mark. 8: 15, 1 Kor. 5: e). Med
surdegen menas här de falska apostlarnas
verk-iära. Om galaterna blott något litet gåfve
efter för henne, så skulle hon snart
genomtränga och förderfva hela deras tro och
lif. Se v. 2—4. Somliga bibeltolkare tro,
att surdegen betecknar de falska apostlarna
sjelfva. De utgjorde en liten skara men
voro redan på väg att i grund förderfva
församlingarna, i hvilka de utifrån trängt
in såsom en surdeg. Den förra
uppfattningen synes dock sannolikare.

10. Jag* tar den fcillit till eder**
i herren, f att I icke skolen få
något annat sinne ;tf men den
som förvirrar eder, skall bära
domen, f* hvem helst han än må
vara.

Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet jag: jag för min del i
motsats mot de falska apostlarna.

Märk, huru känslorna vexla i Pauli
upprörda hjerta. Nyss var han alldeles
rådlös och fruktade, att hans arbete varit
förgäfves bland dem (kap. 4: 11,’20). Nu
uttalar han sin tillit till dem. Jemför anm.
till 2 Kor. 13: 11.

f Min tillit grundar sig på min
gemenskap med Kristus, i hvilken hela mitt lif
och min verksamhet rör sig (jemför Rom.
14: 14). Vore jag icke i honom, och vore
icke mitt verk hans, så skulle jag icke
faafva denna tillit.

ff De falska apostlarna försökte
förleda dem till ett annat sinne, än de hade
fått genom Pauli evangelium. De
hoppades ock, att det skulle lyckas. Paulus
för sin del uttalar en motsatt tillförsigt.
Det såg för ögonblicket illa ut, men det
skulle väl rätta sig, sedan de fått hans
bref.

t^ Paulus tänker på den yttersta dagen,
då fördömelse skall träffa dessa villolärare.
Och han liknar fördömelsedomen vid en
börda, som lägges på den dömde (jemför
2 Kon. 18: 14), och som han här, när han
går från domstolen.

11. Men jag,* bröder, om jag
ännu predikar omskärelse, ** hvad
förföljes jag då ännu för?f Då
är ju korsets anstöt till intet
gjord, tt

Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet jag: jag för min del.

Ordet ännu antyder, att apostelen
förut predikat omskärelse. Detta måste
syfta på tiden före hans omvändelse. Han
var då en öfvermåttan ifrig laglärare.
Såsom sådan hade han säkert arbetat på att
omvända hedningar till judendomen.
Judisk missionsverksamhet bland hedningarna
var på den tiden vanlig (jemför anm. till
Joh. 12: 20). Af apostelens ord tyckes
för öfrigt framgå, att villolärarena sökt
inbilla galaterna, att Paulus sjelf predikade
omskärelse såsom nödvändig till frälsning.
Möjligen hafva de åberopat sig derpå, att
han hade omskurit Timoteus, att han utan
invändning lät de omvända judarna
fortsätta att omskära sina barn (se anm. till
Ap. G. 16: 3), samt att han i allmänhet,
när han hade med judar att göra, stälde
sig sjelf såsom jude (1 Kor. 9: 20). Detta
var visserligen något helt annat än att
predika omskärelse såsom nödvändig till
frälsning, men det kunde dock lätteligen
af villolärarena framställas på ett vrängdt
sätt, såsom om Paulus sjelf börjat predika
omskärelse. Hvad kan ej en villolärare
tillåta sig, när det gäller att förvirra
enfaldiga och obefästade själar!

t Judarnas förföljelse mot Paulus var
bevis nog, att han icke hade börjat
predika omskärelse. Annars skulle ju
förföljelserna hafva upphört.

ff Evangelium predikar frälsning
genom den korsfäste Jesus (se 1 Kor, 2: 2
och anm. dertill). Detta väcker anstöt
och förföljelse. Men om jag nu predikade

II

273

18

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free