- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
284

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till efesierna - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 3: 7 — 13.

Pauli bref till galaterna.

De troende äro utvalda från verlden
(Joh. 15: 19, 1 Kor. 1: 27 f.). Det är
Gud, som utvalt dem (se Rom. 8: 2 9, 9:
11 följ.), och i KrisUis har han gjort det.
Han har insatt Kristus såsom den ende
frälsaren och bestämt, att i honom skall
finnas frälsning för syndare men icke i
någon annan. DerfÖr äro alla de utvalda
till frälsning, som äro i Kristus.

t ty före verldens grundläggning, d. v. s.
af evighet, förutsåg han, att vi skulle blifva
troende (Rom. 8: 29).

tf Ändamålet med hela Guds
frälsningsverk är, att vi, renade från all synd, skola
vara fullkomligt heliga inför honom, så att
icke ens han finner något orent eller
syndigt hos oss. Denna helighet är grundlagd
i de troende redan här samt utvecklas mer
och mer, tills den når fullkomligheten.
Se Fil. 1: 6, 1 Tess. 5: 23.

5. hafvande i kärlek
förutbestämt oss* till barnaskap** bos
sig genom Jesus Kristus f enligt
sin viljas välbehag, ff

* Han har utvalt oss på det sätt, att
han har förutbestämt oss o. s. v.

** Om betydelsen af grundtextens ord
se anm, till Rom. 8: 10.

t ty Jesus är den medelperson, genom
hvilken Gud utför alla sina verk till vår
frälsning. Se anm. till Joh. 1: 3.

tt I Guds kärlek, i hans viljas
välbehag, icke i något vårt eget verk eller
någon annan förtjenande eller bevekande
orsak, har Guds frälsningsråd sin grund.
Gud och hans kärlek är orsaken, Kristus
och hans verk är medlet för vår frälsning.
Se anm. till v. 14.

6. till beröm* för sin nåds
berrlighet,** med hvilken han har
benådat oss i den älskade,f

* Guds och hans nåds förherrligande
utgör det yttersta målet för allt. Se anm.
till v. 14; jemför Joh. 17: 4.

sin nåds herrliga storhet och
rikedom (v. 7).

f Kristus är den älskade i högsta
mening. I honom är det, som Gud benådar
menniskor. Derför varda alla de
benådade, som äro i honom.

7. i hvilken vi* hafva
återlös-ningen** genom hans blod,t öf-

verträdelsernas förlåtelse ff
enligt rikedomen af tians
nåd,f^-Kol. 1: 14. 1 Petr. 1: 18.
^ vi som genom tron äro i honom.
** d. v. s. äro återlösta,
t Frälsningen framställes ofta under
bilden af ett köp. Det, som för frälsningen
offras, blir då likt den penning, genom
hvilken köpet sker. Detta är Kristi hlod^
d. v. s. hans i döden för oss utgifna själ.
Så säga äfven vi t. ex., att en stads
räddning kostat mycket blod, då många
menniskor måst offra sitt lif for att rädda den.
För vår frälsning har Kristus måst offra
sin själ, hvilket skett genom blodets
utgjutande. Derför hafva vi nu frälsningen
»genom hans blod». Se anm. till Matt..
20: 28.

ff förlåtelse för hela vårt förgångna
syndalif. Jemför Es. 1: is. Denna
förlåtelse är en verklig återlösning (frälsning)
ur vårt förra tillstånd under synden och
dess förbannelse (Matt. 18: 2 7). — För
öfrigt må märkas, att ordet äterlösningen
på andra ställen begagnas i mer vidsträckt
betydelse, så att det innefattar menniskans
fullkomliga förlossning från synden och
alla dess följder, hennes fullkomliga
åter-ställelse. Se v. 14, kap. 4: 3o, Luk. 21:
28, Rom. 8: 23. Jemför Tit. 2: 14, 1 Petr.
1: 18. Men på detta ställe talar
apostelen icke derom utan endast om
öfverträ-delsernas förlåtelse,

f’^ Märk grunden till återlösningen r
Guds nåds rikedom, medelpersonen:
Kristus, medlet å Guds sida: sonens
utgif-vande i döden för oss (se Rom. 3: 2 6),
medlet å mennislzans sida: tron. Nåden
är icke en följd af Kristi frälsareverk utan
tvertom grunden dertill.

8. livilken* han har låtit
öfverflöda** till oss t i all vishet
och förstånd, tt

* hvilken nåd.

Märk stegringen i uttryck: han har
benådat oss (v. 6), han har låtit nåden
öfverflöda (v. 8).

f oss som tro; ty endast till och om
troende talar Paulus här.

ff som han gifvit oss (Kol. 1: 9).
Ordet vishet betecknar insigt i guddomliga
ting i allmänhet; förstånd är det riktiga
omdömet om godt och ondt, som gör
menniskan skicklig att handla rätt (se anm.
till Luk. 1: 17). Märk, hvilken vigt
apostelen här som annorstädes lägger på en
rätt kunskap.

284

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free