- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
300

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till efesierna - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 2: 12 — 16.

Pauli bref till filipperna.

troendes fader, emedan han gifvit dem
barnaskap. Han är upphöjd öfver dem
alla. Han är genom dem, d. v. s. med
sin guddomliga kraft genomtränger han
dem; och han är i dem, d. v. s. genom
sin ande bor han i dem. — Märk för
öf-rigt i v. 4—6 den dubbla stegringen:
församlingen — Kristus — Gud, samt:
anden — Kristus — fadern. Af detta synes,
att apostelen tänkt sig anden såsom en
guddomlig person och icke blott såsom en
guddomlig kraft. Kristus är andens herre
(2 Kor. 3: is), och fadern är Kristi Gud
(Ef. 1: 17). Af honom har Kristus såsom
gåfva mottagit herradömet (Matt. 28: 18,
Fil. 2: 9), och till honom skall han en
gång återlemna det (1 Kor. 15: 24 följ.).

7. M en åt hvar och en
särskild af oss* har nåden blifvit
gifven enligt Kristi gåfvas mått.**

Rom. 12: 3, 6. 1 Kor. 12: ii.

^ Apostelen har i det föregående talat
om det, som är gemensamt för alla
troende. Här påpekar han, att äfven hvar
och en särskild — ingen glömd — har
fått en särskild nådegåfva till
församlingens uppbyggelse. Detta är ock ett skäl
till att bevara frid och endrägt.

** d. v. s. enligt måttet af den gåfva,
som Kristus gifver. Guds nåd är en^ men
den yttrar sig i en mångfald af
nådegåfvor (Rom. 12: 6 följ.). Och af dessa har
Kristus gifvit hvar och en troende sitt
bestämda mått, den ene ett större, den
andre ett mindre, men allt till befordrande
af församlingens uppbyggelse i enhet och
kärlek.

8. För den skull* säger han:**
Uppstigen till höjden,f har han
fångat ett fängelse, ff gifvit
gåf-vor åt menniskorna. f*

Ps. 68: 19.

^^^ Paulus bekräftar här, hvad han sagt
i v. 7.

** nämligen Gud. Ty det är Gud, som
talar i skriften. Se Ebr. 1: i. De
anförda orden äro hemtade ur Ps. 68. Denna
psalm är en triumfsång, som skildrar Guds
herrliga intåg i Zion efter vunnen seger
öfver fienderna (se isynnerhet v. 25 följ.).
Apostelen tillämpar den på Kristus. Och
det med rätta. Hvarje seger, som det
gammaltestamentliga förbundsfolket vann
öfver de fiendtliga hednafolken, var en
Guds seger öfver mörJcrets maJct, Och

hvarje sådan seger var en förebild till
Kristi fullkomliga seger öfver alla
ondskans makter.

t Psalmens ord syfta på Guds
uppstigande till Zion. Här använder Paulus
dem om Kristi uppstigande till himlarna
(v. 10).

tt Att fånga ett fängelse är ett
hebreiskt uttryck, som betyder att taga fångar.
Se t. ex. 2 Krön. 28: 5, der det i
grundtexten står: De fångade ett stort fängelse
(d. v. s. de togo en stor hop fångar). Det
var en sed hos de gamla, att när en konung
vunnit en herrlig seger öfver sina fiender,
så firades hans återkomst till sin
hufvud-stad med ett ståtligt triumftåg. I detta
tåg fördes framför hans segervagn en skara
krigsfångar, som vanligen voro bundna i
kedjor. Kristi fullkomliga seger öfver alla
sina fiender och hans herrliga uppstigande
till himlarna liknas vid ett sådant
triumftåg. De tagna fångarna beteckna de af
honom öfvervunna fiendtliga makterna, så
väl de menskliga som de sataniska.

t* I psalmen står det: mottagit gäfvor
hland mennishorna, äfven bland dina
fiender. Med dessa gåfvor menas de rika
skänker, med hvilka menniskor, äfven de
öfvervunna fienderna, hyllat den segrande
Jehovah. Paulus, som tillämpar orden på
Kristus, säger: han har gifvit gäfvor ät
mennisJcorna. Utan tvifvel har han fattat
psalmens ord så, att Kristus af Gud mottagit
nådegåfvor för att utdela dem bland
men-niskorna (se Ap. G. 2: 3 3 samt anm.
dertill). Den hebreiska grundtextens ord
begagnas nämligen ofta för att beteckna, att
någon tager eller hemtar något för att
lemna det åt en annan (se 1 Mos. 18: 6,,
27: 13, 42: 16, 2 Sam. 4: 6 m. fl. st.).
Sannolikt hafva judarnas rabbiner i
allmänhet fattat ordet så äfven i Ps. 68: 19^
och apostelen har följt den vanliga
uppfattningen. Med gåfvorna menar han då
de andliga nådegåfvor, af hvilka Kristus
gifver de troende hvar och en sitt
särskilda mått (v. 7).

9. Men det der: han steg npp^
hvad är det annat än, att han
äfven steg ned* till de rum, som
äro längre ned än jorden?**

* från den högsta himmelen, der han
hade sitt hem hos Gud. Se Joh. 3: 13.

** ej blott till jorden utan till de rum^
som ligga ändå längre ned, d. v. s. till
dödsriket, som af de gamla tänktes ligga
under jorden, alltså lägre än hon, från him-

— 300 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free