- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
312

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till efesierna - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 2: 12 — 16.

Pauli bref till filipperna.

lifvet. Denna gaf hållning och stadga åt
hela kroppen. I Guds vapenrustning är
gördeln den sanna evangeliska kunskapen,
som gifver hållning och stadga åt hela
det andliga lifvet och striden. Jemför Es.
11: 5.

** Den romerske soldaten hade en
pansarklädnad af jern för sitt bröst. Den
troendes pansar är ett rättfärdigt sinne och
lif. Det gör hans bröst (hans hjerta)
osårbart.

15. och hafvande skott
fötterna med fridens evangelii
beredvillighet, *

* Skorna eller sandalerna gjorde, att
soldaten med raska och säkra steg kunde
rycka fram emot fienden. I Guds
vapenrustning äro skorna den beredvillighet, det
hurtiga mod till strid, som den troende
får af evangelium. Evangelium kallas
fridens evangelium, emedan det förkunnar
och gifver menniskan frid med Gud (Rom.
5: 1). Ju stadigare frid med Gud, desto
hurtigare mod till strid mot ondskans
andemakter. Jemför Fil. 1: 2 0-

16. bland allt^ hafvande tagit
upp** trons sköld,f med hvilken
I skolen kunnasläcka alla den
ondes brinnande pilar.

* jemte allt det nämda.

** på eder arm. Skölden fördes af den
romerske soldaten på venstra armen. Den
var vanligen af trä, öfverdragen med läder,
ungefär 1 V3 meter lång, meter bred.

f I Guds vapenrustning är skölden Uea
vissa orubbliga tron på Gud och Kristus.
Se Rom. 8: 3 8 f., som bäst skildrar denna
tro.

ff när den väntade onda dagen
kommer. Paulus tänker sig den samma nära
förestående.

f* Hos de gamla romarena och
grekerna begagnades ett slags pilar, försedda
i spetsen med - ett lätt brinnande ämne.
Detta antändes, innan pilen sköts af. Vid
sädana pilar liknas satans häftiga angrepp
mot församlingen på »den onda dagen».
Med trons sköld skola de mötas; mot
honom skola de slockna.

17. Och mottagen*
frälsningens hjelm** och andens svärd, f
som är Guds ord,

Ebr. 4: 12.
af God.

** Hjelmen skulle skydda soldatens
huf-vud mot hugg. Den troendes hjelm är
den frälsning, som .han redan eger i
hoppet (Rom. 8: 24). I vissheten om denna
kan han trots alla svårigheter hålla
huf-vudet upprätt (se Luk. 21: 2 8). Jemför
1 Tess. 5: s, der apostelen säger, att
hjelmen är frälsningens hopp, hvilket går på.
ett ut.

f det svärd, som den helige anden
räcker åt en Kristi stridsman. — Hvad den
här (v. 11 — 17) af apostelen använda
bilden angår, må f(5r öfrigt anmärkas, att
den icke får i sina enskildheter tillämpas
utöfver liknelsens syfte (se anm. till Luk.
15: 32). Så mycket mindre är detta
till-låtet, som Paulus i 1 Tess. 5: 8 gör en
annan användning af samma bild, någo^
som äfven annars är vanligt i nya
testamentet. Se anm. till Matt. 25: 1.

18. under all åkallan och bön,*
bedjande i all tid** i andef och
för detta ändamål vakande i all
ihärdighet ff och bön för alla de
heliga, f *

Luk. 18: 1 följ. Rom. 12: 12.

* Sammanhanget är; Stån nu så der
beväpnade (v. 14 följ.) under all åkallan
och bön. ÄU hön d. v. s. bön om allt,
hvad I behöfven.

Se Luk. 21: 3 6, 1 Tess. 5: 17. Pauli
eget exempel se Rom. 1: 10, 1 Tess. 1: 2
f., 2: 13.

t i den helige anden. Att bedja i
anden, dermed menas en sådan bön, som
verkar i den troende. Jemför Rom.
8: 15, 2 6, Gal. 4: 6.

tt i ihärdig bön om allt (jemför Kol.
4: 2). För att kunna bedja i all tid måste
den troende vaka. Jemför Matt. 26: 41.
t* jemte bönen för eder sjelfva.

19. äfven för mig, på det att
ord må gifvas mig, när jag
öppnar min mun,* att i
frimodighet kungöra evangelii
hemlighet,**

Ap. G. 4: 2 9. Kol. 4: 3 f. 2 Tess.
3: 1.

^ Jemför Matt. 5: 2.

Se kap. 1: 9. Apostelen hade äfveB
i fångenskapen tillfälle att predika.

20. för hvilken* jag är ett
sändebud** i bojor, på det attj^

— 312 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 11 11:50:17 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free