- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
340

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till kolosserna - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 2: 12 — 16.

Pauli bref till filipperna.

12. med glädje tackande
fadern,^’ som har gjort eder
dugliga till (att få) del i de heligas
arfslott** i ljuset,f

Ap. G. 26: 18.

Jesu Kristi fader.

d, v. s. den messianska frälsningen
i Guds rike.

t i den eviga herrliglietens ljus.
Apostelens ord kunna ock öfversättas: som
genom ljuset (d. v. s. evangelii sannings
ljus) har gjort eder dugliga o. s. v. Men
den andra uppfattningen är mer sannolik.
Guds rike framställes såsom ljus i motsats
mot det mörker, hvari verlden är fången
(v. 13).

13. hvilken har räddat oss*
från mörkrets myndighet** och
omflyttat oss till sin kärleks sons f

rike.tt

1 Petr. 2: 9.

* oss, som tro, både judar och
hedningar.

** mörkrets andemakt. Se Ef. 6: 12.

Den kallas en myndighet, emedan den
herskar öfver verlden (se Ef. 2: 2 och anm.
dertill). Apostelens ord kunna ock betyda:
från det maktområde, som mörkret har.
Mörkret tankes dervid såsom en person,
som råder med makt öfver verlden.
Jem-för Joh. 12: 3 5 och anm. dertill.

t sin älskade sons (Matt. 3: 17, 17: 5
m. fl. st.). Uttrycket »kärleks son» är
hebreiskt. Jemför Bom. 1: 2 6 (vanäras
lidelser), Fil. 3: 21 (förnedrings kropp). Se
anm. till Luk. 2: 14 (Guds välbehags
men-niskor).

f f Kristi rike är det rike, som Kristus
skall upprätta, när han kommer igen. Gud
har genom vår omvändelse tagit ut oss
från mörkrets myndighet och flyttat om
oss, så att vi nu tillhöra Kristi rike. Att
apostelen framställer detta så, som vore vi
redan inflyttade i riket, det sker enligt hans
vanliga sätt att framställa tillkommande
ting, som äro nära förestående och
af-gjordt vissa, såsom vore de redan
fullbordade (jemför Rom. 8: 24, 30, Ef. 2: g och
anm. dertill).

14. i hvilken* vi hafva
åter-lösningen, syndernas förlåtelse,**
Ef. 1: 7.

derigenom att vi äro i honom,
nämligen Kristus. Se anm. till Ef. 2: 10.

Se anm. till Ef. 1: 7.

15. hvilken är den osynlige
gudens afbild, * förstfödd före
hvarje skapelse.**

2 Kor. 4: 4. Ebr. 1: 3.

* Paulus tänker på Kristi närvarande
tillstånd i herrligheten. Se anm. till 2 Kor.
4: 4. Hvad Kristus i sin föruttillvaro var
uti Guds skepnad (se Fil. 2: e), det är
han nu i sitt upphöjelsetillstånd uti
guda-mensklig herrlighet. Gud är i och för sig
osynlig. Men Kristus är hans synliga,
fullkomliga afbild. Han är Guds majestäts
återsken (Ebr. 1: 3). Såsom sådan har
Paulus sett honom (Ap. G. 9: 17, 1 Kor.
9: 1, 15: s); likaså Stefanus (Ap. G. 7:
öö). När han kommer igen, skall hela
verlden se honom (Matt. 16: 27, 25: 31,
Tit. 2: 13).

** före hvarje skapadt ting (se v. 23).
Han hör således sjelf icke till de skapade
varelserna. Pauli ord äro riktade emot
irrlärarena. Dessa hafva förnekat Kristi
guddom och upphöjdhet öfver änglaverlden.
Troligt är, att de ansett honom höra till
änglaverlden, och att de tilldelat honom
den främsta rangen der. Nej, säger
apostelen, han är före hvarje skapelse, alltså
äfven före änglaverlden, sjelf icke skapad
utan född.

16. JLy i honom har allt
blif-vit skapadt i himlarna och på
jorden, det synliga och det
osynliga, * vare sig troner eller
herradömen eller välden eller
myndigheter. ** Allt är det skapadt
genom honom och till honom, f

Joh. 1: 3. 1 Kor. 8: 6. Ef 1: 21.
Ebr. 1: 2. 1 Petr. 3: 22.

* d. v. s. både sinneverlden och
ängla-verlden.

Apostelen indelar här änglarna i
flere särskilda rangklasser. Detsamma gör
han äfven i Ef. 1: 21. Mellan dessa
ställen märkes dock den skilnaden, l:o) att
han uppräknar dem här i annan ordning
än der, 2:o) att han här nämner en klass
(troner), som saknas der, och tvertom der
en klass (makter), som saknas här. Om
man får anse den ordning, som här står,
för den noggrannare, så skulle
änglaklas-serna blifva: l:o) Troner eller tronänglar.
Dermed menas efter all sannolikhet
herii-berna, som i gamla testamentet tänkas
uppbära Guds tron (Ps. 80: 2, 99: 1, Hes.

— 340 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free