- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
342

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till kolosserna - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 2: 12 — 16.

Pauli bref till filipperna.

19. emedan* det har behagat
(Gud),** att i honom hela
fullheten f skulle taga boning, ff

* Att Kristus är den främste i alla
af-seenden (v. 18), är klart deraf, att det har
behagat Gud o. s. v.

** I Guds välbehag allena har det haft
sin grund. Se anm. till Fil. 2: 13.

t hela gudavarandets fullhet (kap. 2: 9),
d. v. s. hela fullheten af de egenskaper
och krafter, som tillhöra Guds väsen.

ft I och med det att Gud gaf sonen
att hafva lif i sig sjelf (Joh. 5: 2 6), lät
han gudavarandets fullhet taga boning i
honom (se anm. f* till Joh. 1: 14).
Der-igenom vardt han den osynlige Gudens
fullkomliga af bild. Somliga bibeltolkare fatta
orden om Kristi upphöjelse: När Gud
upphöjde Kristus (Fil. 2: 9), lät han hela
gudavarandets fullhet taga boning i honom
lekamligen (kap. 2: 9). Han vardt då i
anseende till sin menniskovordna
personlighet, hvad han före menniskoblifvandet
hade varit i Guds skepnad (Fil. 2: e).
Emot denna senare uppfattning synes dock
den omständigheten strida, att fullhetens
erhållande sättes före försoningsverket,
hvar-om talas i nästa vers.

20. och att (han skulle) genom
honom återförsona* allt** till
sig,*** hafvande gjort fridf
genom blodet på hans kors,tt
genom honom, fff vare sig det som
är på jorden, eller det som är i
himlarna, f*

Rom. 5: 10. 2 Kor. 5: 18 f. Ef. 1:
10, 2: 16.

* Samma ord i Ef. 2: I6. Det kan
betyda dels återförsona dels grundligt
försona. Märk för öfrigt, att l:o) Gud är
den, som försonar, 2:o) den skapade
verl-den är den, som försonas, 3:o) Kristus
är den, genom hvilken försoningen sker.
Jemför 2 Kor. 5: 18 f. Att säga, att
Kristus såsom Guds ställföreträdare försonar
yerlden med Gud, det är bibelns lära; att
säga, att Kristus såsom verldens
ställföreträdare försonat Gud med verlden, det är
icke en annan sida af samma lära utan
dess raka motsats.

** hela verldssalltet.

*** I 2 Kor. 5: 19 säger apostelen:
med sig, här deremot: till sig. Det går
på ett ut. Se anm. till Rom. 5: 10.

t Detta kan enligt grekiskt språkbruk
betyda antingen: sedan han gjort frid, eller:

i det att han gjorde frid. Det senare är
att föredraga. Försoningen består deri, att
frid stiftas. Med fridstiftandet menas här
icke blott det, att frid stiftas mellan
men-niskan och Gud, utan ock att den genom
synden störda harmonien i verldsalltet
åter-ställes. Se Ef. 1: 10, 2: 14—16,

tt Vägen till denna försoning var
sonens utgifvande i korsets död. Ty i denna
död samlar sig hela Kristi verk på jorden
såsom i sin högsta punkt. Den som gifver
lifvet, gifver allt. Men blodet är bärare
af lifvet. Se anm. till Ef. 1: 7.

tft d. ä. Kristus. Apostelen upprepar
dessa ord.

t* Försoningens verk gäller icke blott
menniskan utan alla ting i himmel och på
jord, synliga och osynliga. Genom synden
inträdde en rubbning i hela verldsalltet,
äfven hos de varelser, som sjelfva icke
he-smittades af synden. Om en vigtig del
af kroppen, t. ex. hjertat eller lungorna,
angripes af en sjukdom, så inverkar det
störande på harmonien inom hela kroppen.
Alla lemmar lida deraf, äfven de som i
och för sig äro friska. Syndafallen inom
änglaverlden och menniskoverlden
inverkade derför förstörande på hela
verldsalltet, som rubbades både i sin egen inre
harmoni och i sin ställning till Gud. Det
behagade Gud att åt Kristus gifva
uppdraget att upphäfva synden, återställa den
genom henne störda harmonien och
återförsona allt med Gud. Se tillläggsanm. i
slutet af Ef. 1. Att detta icke kunde ske
genom någon ängel eller annan varelse
utan endast genom Kristus, berodde derpå,
att verldsalltet var simpadt i Kristus.
Endast i honom kunde det derför återställas.
Dess förening med Gud förmedlas genom
Kristus, såsom grenarnas förening med
roten förmedlas genom stammen.

21. Äfven eder, som en gång
voren uteslutna* och fiender
genom sinnet i de onda
gernin-garna,** har hanf dockff nu
återförsonat t*

Ef. 2: 12, 16. 2 Kor. 5: 18 f.
* från Guds gemenskap. Samma ord
här som i Ef. 2: 12, 4: I8.

** Köttets sinne är en fiendskap mot
Gud (Rom. 8: 7), och denna fiendskap
framträder i de onda gerningama.
t nämligen Gud.
ff ehuru I voren sådana,
f * Kristi embetes uppgift är att försona
allt med Gud (v. 20). Hos kolosserna

— 342 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 19 16:26:35 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free