- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
390

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till Timoteus - 1 Kapitlet - 2 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 5: 2 2—6: 1. Pauli första bref till Timoteus.

t* Sannolikt hade de smädat
aposte-len, när han förbjudit dem att lära
främmande ting (jemför Rom. 3: 8, 1 Kor.
4: 13, 10; so). Denna smädelse visade,
att de hade lidit skeppsbrott på tron.

2 Kapitlet.

Paulus uppmanar till offentlig förbön (v. 1
—7), gifver föreskrifter om ett rätt skick vid
bönen (v. 8—10), förbjuder qvinnan att undervisa
(v. 11—16).

V. 13—i ö aftonsängstext Marie hehädeUedag I.

Jag förmanar alltså* först af
allt att (man skall) hålla
böner, åkallan, förböner,f
tacksägelser för alla menniskor,ff

* Detta alltså syftar sannoliirt tillbaka
till kap. 1: 3. Paulus ville då säga:
Såsom jag vid min afresa förmanade dig att
stanna qvar för att motarbeta dem, som
lära främmande ting, så har jag nu äfven
andra förmaningar att gifva dig, ifall jag
skulle dröja (kap. 3: 14).

** Bland alla sina förmaningar satte
apostelen denna i främsta rummet.

t Grundtextens ord betyder egentligen
»framträdanden», nämligen inför Gud, i
någon angelägenhet. Det kan ske antingen
med bön för någon (Rom. 8: 2 7) eller med
anklagelse (Rom. 11: 2). Här det förra. Att
apostelen hopar flere ord för att beteckna
samma sak, är äfven annars vanligt. Det
uttrycker sakens stora vigt.

tt Då apostelens bref till Timoteus är
ett pastoralbref, som rör
församlingsförhållanden och icke det enskilda lifvet (kap.
3; 15), så synes det vara otvifvelaktigt,
att han här menar bedjandet i
församlingen. Förbön skall alltså vara en vigtig del
af församlingsgudstjensten.

2. för konungar och för alla
dem, som äro i öfverhetsembetet,*
på det vi** må föra ett lugnt***
och stilla t lefverne i all
gudaktig-hetf t och värdighet, f*

* De troende skola bedja, att Gud må
välsigna, hjelpa, leda, frälsa alla menniskor
och isynnerhet dem, som äro i
öfverhets-embetet. Och när de se, att Gud gör,
såsom de bedja, så skola de af hjertat tacka
honom derför.

** vi som tro.

*** Grundtextens ord betecknar
egentligen ett tillbakadraget lif, ostördt af den
oro, som råder i verlden.

t Grundtextens ord betecknar
egentligen, att man icke tränger sig fram och
blandar sig i ting, som icke passa en,
elier med hvilka man ingenting har att
skaffa (se v. 12 och isynnerhet 1 Tess. 4:
11, 2 Tess. 3: 12).

tt d. v. s. i hvarje slag af gudaktighet,
i alla de dygder, som höra till, och som
utmärka ett gudaktigt väsende. Jemför
Gal. 5: 22 f. Kol. 3: 12 följ.

t* Det ord, som här står, uttrycker
egentligen ett vördnadsbjudande väsende.
— Apostelen vill säga: Förbönen för alla
menniskor och isynnerhet för öfverheten
skall hafva välsignelse med sig fÖr de
troende sjelfva, så att de få lefva i lugn och
ro samt i stillhet sköta hvar och en sitt.
Ett sådant yttre och inre lugn är
befordrande för den sanna gudaktigheten. Se
Ap. G. 9: 31, Ebr. 12: 12 och anm. dertill.

8. Detta* är godt** och
välbehagligt t inför vår frälsare

Giid,tt

* att på detta sätt och i denna afsigt
bedja.

Ordagrant: skönt. Se anm. till
Mark. 9: 00.

t Ordagrant: antagligt, d. v. s. sådant
att Gud kan taga emot det.

tt -Ä.tt Gud kallas frälsare, derom se
anm. till kap. 1: 1.

4. som vill, att alla menniskor
skola frälsas* och** komma till
sannings f. kunskap.ft

Hes. 18: 23. 2 Petr. 3: 9.

* vinna den eviga frälsningen i Messias
rike. Märk här allmänneligheten af Guds
frälsningsråd.

och för den skull,
t evangelii sannings (se Gal. 2: 14,
5: 7). Denna sannings innehåll
framstäl-les i v. 5 f

tt som är medlet till frälsning.

5. Ty * en enda är Gud, en
enda är ock medelperson mellan
Gud och menniskor,** en
menni-ska, t (nämligen) Kristus Jesus,

Joh. 17: 3. Gal. 3: 19 f. Ebr. 9: 15.

* Ty det är den frälsande sanningen:
en enda är Gud o. s. v.

— 390 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 19 16:26:35 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free