- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
396

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till Timoteus - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 5: 2 2—6: 1. Pauli första bref till Timoteus.

t Grundtextens ord betyder egentligen
steg, trappsteg, samt begagnas ofta för att
beteckna en ansedd ställning, en
heders-grad. Här menar apostelen en ansedd
ställning i församlingen.

tt Medvetandet om trogen ocb god
pligtuppfyllelse gör hvarje kristen
frimodig i tron. Det samma gäller diakonen.
Förvaltar han deremot sitt embete illa, så
blir han skygg och kan icke uppträda med
full trosfrimodighet uti sin verksamhet
inom församlingen.

t* Ordagrant: i tron i Kristus Jesus.
Se anm. till Mark. 1: 16. Tron är det
område, inom hvilket frimodigheten rör
sig, och tron har sitt fäste och tillhåll i
Kristus.

14. Detta skrifver jag till
dig, hafvande liopp att snarare*
komma till dig,

* Sannolikt menar apostelen: snarare,
än tänkt var, när jag lemnade Efesus.
Somliga bibeltolkare fatta orden så, som
ville han säga: snarare, än detta bref
hinner fram till dig. Äfven andra
tolkningar äro försökta.

15. men om jag dröjer,* på
det du må veta, huru man bör
umgås i Gruds hus,** som är
lef-vande Guds f församling,
sanningens pelare och grundval.ff

* Pauli hopp om att sjelf snart komma
till Efesus kunde ju göra det öfverflödigt
att skrifva. Men han skref ändå, emedan
det kunde hända, att han dröjde, och
emedan Timoteus för ett sådant fall behöfde
undervisning om, huru man skulle förhålla
sig i församlingen. Denna undervisning
gifver apostelen i kap 2—3.

** Guds familj (jfr v. 5).
•j* Gud är en lefvande Gud i motsats
mot hedendomens döda afgudar.

tt En pelare är ämnad till att bära
upp något, t. ex. ett tak. En grundval
bildar underlag för en byggnad att hvila
på. Församlingen liknas här vid en
pelare och en grundval, af hvilken den
guddomliga sanningen bäres upp. Dermed
menas icke, att sanningen i och för sig
är beroende af församlingen. Tvertom
utgör sanningen den grundval, på hvilken
församlingen hvilar. Men den guddomliga
sanningens bevarande, förkunnande och
upprätthållande i verlden är ett verk, som
tillkommer församlingen. Och i denna

mening blir hon då sanningens pelare och
grundval. Det är hon, som bär upp
sanningens ljus i verldens mörker. Märk
för öfrigt, huru ordet församling här icke
kan beteckna ’den eller den
lokalförsamlingen utan de troendes samfund i dess helhet.
Se anm. till Ef. 3: 21, Matt. 16: 18.

16. Och erkändt stor* är
gud-aktighetens hemlighet:** han***
som blifvit uppenbarad i kött, f
rättfärdigad i ande, ff sedd af
änglar, fff predikad bland folk,^^
trodd i verldjff* upptagen i
herr-lighet.*t*

* af stor betydelse och vigt (jemför Ef.
5: 8 2). Paulus åberopar sig på en af
hela de troendes samfund erkänd sak.

** den sanning, hvars pelare och
grundval församlingen är. Denna sanning
kallas en hemlighet, emedan ingen menniska
kunnat af sig sjelf utgrunda henne. Hon
har måst meddelas genom uppenbarelse
(se anm. till Rom. 11: 25). Och hon
kallas gudaktighetens hemlighet, emedan
endast den sanna gudaktigheten eger och
känner henne. Jemför v. 9. Paulus
anför nu hufvuddragen af denna sanning.

*** Kristus sjelf är hufvudinnehållet i
den evangeliska sanningen. Omkring
honom rör sig allt. Evangelii ändamål är
ock att föra menniskor till honom.

t i mensklig lekamen. Jemför Joh. 1:
14. Att han blifvit uppenbarad i kött,
förutsätter, att han före denna uppenbarelse
varit till på ett annat sätt, ett sätt som för
menniskor icke var förnimbart. Se FiL
2: 6 följ., Joh. 1: 1.

t-j- Kött och ande hos Kristus sättas
här emot hvarandra för att beteckna hans
lekamliga och hans andliga natur. Han
har blifvit i anseende till sin andliga
natur bevisad vara den helige och
rättfärdige, som Gud sändt i verlden, och som
han sjelf |gaf sig ut för att vara. Se Ap. G.
3: 14, 7: 62, 22: 14. Jemför Joh. 16: 8,
10. Om ordet rättfärdiga i denna
betydelse se Rom. 3: 4, Matt. 11: 19, Detta
rättfärdigande skedde genom hans
uppståndelse. Jemför Rom. 1: 4.

ttt Efter sin upphöjelse visade han ag
för den himmelska änglaverlden såsom
herren öfver allt.

t* Medan han visade sig för
änglaverlden, vardt han genom den apostoliska
predikan förkunnad för folken på jorden^
både judar och hedningar.

— 396 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free