- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
450

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 2 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 7: 26—8: 2.

Brefvet till hebreerna.

del af de samma, ff på det han
genom döden skulle göra till intet
den, som hade makten öfver
döden, det är djefvulen,f*

Joh. 1: 14. 1 Kor. 15: 26, 54 f. 2
Tim. 1: 10.

* Abrahamsbarnen (v. 13).

** Grundtextens uttryck betecknar, att
’de hafva fått samt fortfarande hafva del.

))Blod och kött» är ett uttryck, som
betecknar kroppslighet.

t icke på samma men på lilcnande
sätt, ty någon skilnad finnes. Han är
den af evighet varande sonen, som antagit
mandom; dessa deremot Mifva till i och
med det, att de få blod och kött. Men
det är samma mandom hos honom och
hos dem.

tt Sammanhanget är: Då Messias hos
profeten kallar Abrahamsbarnen sina
bröder, och dessa hafva blod och kött, har
alltså äfven han antagit blod och kött.

f* Döden hör till djefvulens regimente.
Det är han, som genom döden härjar i
menskligheten. Ty döden är en följd af
synden, och synden vållades af djefvulen.
Döden är icke något godt utan ett ondt,
som Jesus öfvervunnit, och som han
hjel-per sina trogna att öfvervinna. Märk för
öfrigt, huru ändamålet med Kristi död här
framhålles från en ny sida: icke att blidka
Gud utan slå ned satan. Jemför v. 10.

15. och befria dessa, så många
som** genom dödsfruktan voro
hela sitt lif igenom underkastade
träldom. f

* nämligen bröderna (v. 11).

** d. v. s. hvilka annars allesammans
o. s. v.

t Om icke Kristus hade slagit ned
djefvulen, så skulle ingen seger öfver
döden varit möjlig för någon. Satans
herravälde öfver verlden, hvilket han utöfvar
genom döden, hade då varit omöjligt att
bryta. Alla hade derför hela sitt lif
igenom måst till följd af dödsfruktan
för-blifva i andlig träldom. Ty den som är
rädd, han är icke till sin inre menniska
fri utan träl.

16. Tj* visserligen icke änglar
tager han sig an, utan Abrahams
säd** tager han sig an;f

* Att han led döden, det afsåg
Irö-dernaSf icke änglars frälsning, ty o. s, v.

** d. v. s. Abrahams efterkommande,
f för att frälsa dem. Härmed förne-^
Jcas naturligtvis icke, att Kristus äfven
antagit sig hedningar, men derom tala?’
författaren icke. Han talar till israeliter om
Israels frälsning. Se anm. till v. 9. Likaså,
förnekas icke heller, att Kristi frälsareverk
hade en stor betydelse äfven för änglarna.
Se derom tilläggsanm. till Ef. 1. Men
hans menniskoblifvande afsäg icke direkt
dem utan menskligheten och i främsta
rummet Israel, ehuru det återverkade äfven
på änglarna, likasom på allt skapadt för
öfrigt.

17. hvarför* han måste i allt
göras bröderna lik,** på det han
skulle varda barmhertig*** och
en trogen öfversteprest med af~
seende på Gudf till att försona
folkets synder, ft
Ebr. 4: 15, 5: 2!

* emedan han antagit sig Abrahams
säd, israeliterna.

** Märk: han var dem icke
ursprungligen lik, utan han gjordes dertill genom
menniskoblifvandet. Och han gjordes
dertill i allt, d. v. s. han vardt i alla afseenden
en verklig menniska såsom de, med kött
och blod som de, utsatt för frestelser och
lidande som de o. s. v. Att han var dem
olik deri, att han var utan synd, det säger
sig sjelft (jemför kap. 4: 15). Här talas
icke heller om likhet i sedlig beskaffenhet
utan i afseende på mensMighet, och den
likheten var fullständig.

*** Det är en regel bland menniskor,
att endast den, som sjelf lidit, kan hafva
riktigt medlidande med dem, som lida.
Detta tillämpar författaren på Kristus i
hans mandom, ty i denna har han genom
egen erfarenhet lärt känna deras lidande^
f i sin ställning till Gud, i Guds tjenst.
Se Rom. 15: 17, der samma uttryck står.

tt Se anm. till Rom. 3: 25. Att
försona folkets synder är att utplåna
synderna och rena folket ifrån dem. Se derom
3 Mos. 16: 3 0. Jemför ock anm. till Luk.
18: 13. Att med folket här menas
Abrahams säd eller judafolket, synes af
sammanhanget med v. 16 (se anm. dertill).
Märk för öfrigt följande: att Kristus
gjordes bröderna lik i allt, hade till ändamål,
å ena sidan att han i sitt förhållande till
menniskor skulle varda barmhertig, å
andra sidan att han i sin ställning till Gud
skulle varda en trogen öfversteprest. Och
1 sin egenskap af öfversteprest skulle han

— 450 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0458.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free