- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
460

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 6: l—5.

Brefvet till hebreerna.

6 Kapitlet.

Fortskridande till fullkomligtieten (v. 1—3).
Aflalls fara (y. 4—8). Författarens goda hopp
om sina läsare (v. 9—20).

För den skulP lemnande
begynnelsepunkterna af läran
om Kristus** låtom oss fortgå***
till fullkomligheten, f icke åter
läggande grundff med
sinnesändring från döda gerningarfff och
med tro på Gud,f*

Ebr. 5: 12. 1 Kor. 3: lo.

* emedan vi hafva mycket att säga om
Kristus såsom öfversteprest enligt
Melki-sedeks ordning (kap. 5: ii).

** Ordagrant: begynnelseordet om
Kristus. Dermed menas de läropunkter, med
hvilka hvarje undervisning om Kristus
måste börja. Vid dessa punkter får dock
undervisningen icke stanna. Och ehuru
läsarena voro mycket omogna i kunskapen
(kap. 5: 12 följ.), så att det var svårt att
med dem inlåta sig på de djupare
kristliga läropunkterna, så vill författaren ändå
göra det.

Ordagrant: må vi föras.

t Med fullkomligheten menar
författaren det samma, som han i kap. 5: 14
kallat fast föda. Han vill alltså gå vidare
till de stycken, som höra till den högre
kristliga kunskapen.

tt icke åter sysslande med
begynnelsegrunderna till det kristliga lifvet, hvartill
höra sinnesändring och tro o. s. v.

tft Med döda gerningar menas sådana
gerningar, som tillhöra och medföra den
andliga döden, d. v. s. syndiga gerningar.
Somliga bibeltolkare tro, att författaren
menar lagens gerningar. Men det är icke
riktigt. Lagens gerningar framställas i
nya testamentet icke såsom synder utan
såsom van mäktiga försök af menniskan att
genom egen kraft vinna rättfärdighet. Och
när det säges, att de, som umgås med
lagens gerningar, äro under förbannelse,
så beror detta icke derpå, att lagens
gerningar äro synder, utan derpå, att de icke
göra lagen fullt (Gal. 3: 10). Jemför Rom.
7: 5.

t* Tro på Gud, säger han, i stället för
tro på Kristus, emedan tron på Kristus
ytterst är tro på Gud, som är och verkar
i Kristus. Se Joh. 14: 1 och anm. dertill.

2. med lära om döpelser* och
liänders påläggning** och dödas
uppståndelse och evig dom.f

om det kristna dopet till skilnad frå»
alla judiska döpelser. Se Mark. 7: 3, 4.

Genom händers påläggning efter
dopet plägade den helige anden gifvas åt de
döpta. Se Ap. G. 8: 17. _

f den för menniskans eviga tillstånd
af-görande domen. — Alla dessa läror höra
till begynnelsegrunderna, som författaren
nu vill lemna för att komma till det
fullkomliga.

3. Och. detta skola vi göra/^
om Gud tillstädj er det.

i den följande framställningen.

4. 1y det är omöjligt,* at\.
de, som en gång blifvit upplysta**
och smakat den himmelska
gåf-van t och blifvit delaktiga af
helig andeft

Ebr. 10: 2 6 följ.

* Sammanhanget är: Vi vilja fortgå
till det fullkomliga och icke åter begynna
med bättring och tro och andra dylika
läror, som höra till de första grunderna.
Att åter framställa dessa gagnar till intet.
Ty de affälliga, för hvilka det skulle
be-höfvas, kunna icke föruyas till
sinnesändring.

** som en gång genom evangelium
blifvit förda från mörkret till Guds
underbara ljus (1 Petr. 2: 9).

f Denna gåfva är barnaskapet hos Gud
i himmelen med alla de saliga förmåner^
som dertill höra. Att smaka denna gåfva
är att personligen erfara den.

tt genom hvilken den himmelska
gåf-van gifves.

5. och smakat ett godt* Guds
ord** och krafter af en
tillkommande tidsålder f

* Ordagrant: ett skönt. Se anm. till
Mark. 9: 50.

nämligen frälsningens evangelium.
Att smaka ordet är icke blott att höra
det utan äfven att erfara dess guddomliga
kraft på sitt hjerta.

t De andliga krafter, som den troende
erfar, tillhöra icke den närvarande
tidsåldern utan den tillkommande. Men de
äro verksamma redan nu för att bereda
den troende för den tillkommande
tidsåldern.

460

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0468.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free