- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
473

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 9 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brefvet till hebreerna.

Kap. 10: 28 — 34.

t den här lägre jordiska skapelsen. Det
himmelska tabernaklet tillhör en högre
skapelseordning.

12. icke heller"^ genom bockars
och kalfvars blod utan genom sitt
eget blod gått in en gång för
alla i helgedomen,** bafvande
funnit en evig återlösning. f

Ebr. 10: lo, 14, 1 Petr. 1: 18 f. Ap.
G. 20: 28.

* Såsom han icke kommit genom ett
tabernakel, som tillhör denna skapelse (v.
11), så har han icke heller o. s. v.

den himmelska helgedomen. —
Tankegången är: den gammaltestamentliga
öfver-stepresten gick genom det främre
tabernaklet in i det allraheligaste en gång om
året och det genom oxars och bockars
blod; Kristus deremot har en gång för
alla gått genom det fullkomligare
tabernaklet, d. v. s. genom himlarna, in i
helgedomen, det himmelska allraheligaste, d. v. s.
den högsta himmelen, der Gud tronar i
herrlighet. Att Kristus gått in genom sitt
eget blod, det vill säga, att hans ingående
skett derigenom, att han utgjutit sitt eget
blod, då han offrat sig sjelf.

t Ändamålet med hans ingående var
att finna en evig och fullkomlig frälsning
från synd åt oss. Och han fann den. Ty
genom hans ingående är verkligen en evig
frälsning beredd åt alla dem, som genom
honom komma till Gud (kap. 7: 25).
Jem-för kap. 10: 14. Den gammaltestamentliga
offertjensten var också ett sökande efter
rening och frälsning. Men en verklig rening
från synd stod icke att finna genom den.
— Att frälsningen framställes såsom en
återlösning, derom se anm. till Matt. 20: 2 8.

13. Tj* om bockars och
tjurars** blod och aska af en ko,t
bestänkande de ohelgade,tt
helgar (dem) till köttets renhet,f*

3 Mos. 16. 4 Mos. 19.

* en evig återlösning, säger jag, ty
o. s. v. Författaren förklarar här, hvad
han menat med den eviga återlösningen.

** Här står tjurar i ’St. f. kalfvar.
Endast djur af hankön, och dessa endast
okastrerade, fingo användas till offer.

f Askan af en uppbränd ko skulle i
vissa fall, blandad med vatten, användas
såsom reningsmedel. Derom läses i 4 Mos.
19. Det med askan blandade vattnet
stänktes på den ohelgade.

11 de orenade.

t* så att de blifva i utvärtes måtta
gudstjenstligt rena. Det gamla
testamentets offer, bestänkningar, tvagningar o. d.
anser man vanligen endast såsom bilder
af den andliga rening, som sker genom
Kristus. Men så framställas de aldrig i
den heliga skrift. De ästaäJcommo en
verklig rening men endast en yttre och
tillfällig, icke en andlig och evig.

14. huru mycket mer skall
Kristi blod,* hvilken genom evig
ande har offrat sig sjelf
fiäck-fri åt Gud,** rena vårt samvete
från döda gerningarf till att
dyrka lefvande Gud.ff

Gal. 1: 4, 2: 20. Tit. 2: 14. 1 Joh.
1: 7.

* huru mycket vissare är det då icke.
att Kristi blod o. s. v.

Alla offer framburos åt Gud.
Kristus har ock offrat sig åt Gud, då han
genom dödslidandet uppoffrat sig för att
utföra Guds vilja och verk till verldens
frälsning. Alla offerdjur måste vara
felfria (3 Mos. 22: 21). Kristus offrade sig
såsom ett felfritt offer (1 Petr. 1: 19).
Detta allt gjorde och kunde han göra
der-för, att i honom bodde en evig ande
(d. v. s. den guddomlige anden), på grund
af hans väsensenhet med fadern.

t Döda gerningar äro gerningar, som
tillhöra och som medföra den eviga döden.
Dermed menas alltså synder. Se kap. 6:
1. Det är genom samvetet, som
menni-skan erfar tillvaron af synder i sig.
Samvetets rening innebär derför en så
fullkomlig rening från synd, att menniskan icke
mer har något samvete, någon känsla alls
af synd (se kap. 10: 2). Deri består
den eviga frälsning, som Kristus funnit
(v. 12). Ty just en sådan rening skall
Kristi blod, d. v. s. hans själs utgifvande
i döden, för visso åstadkomma hos de
troende. Om Jesu blods betydelse se anm.
till Rom. 5: 9. Märk, huru författaren
framställer reningen såsom tillkommande.
Den skall inträda i det nya förbundet
(kap. 8: lo), som tillhör den tillkommande
tidsåldern (v. 26).

tt Det fullkomliga gudsdyrkandet
förutsätter en fullkomlig renhet från synd.
Detta var ock i den israelitiska
gudstjenst-ordningen afbildadt genom de många
reningarna. Jemför Joh. 11: 5 5. Med
dyrkandet menas här det fullkomliga Guds

— 473 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0481.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free