- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
500

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 12 Kapitlet - 13 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 12: 27 — 13: 3. Brefvet till hebreerna.

och den närvarande jorden äro skapade
för att vänta på de nya. De skola derför
flyttas bort och lemna rum för dessa, när
de komma. I de nyss (v. 26) anförda
profetiska orden ligger alltså enligt
författarens uttydning ett löfte om nya himlar
och en ny jord för oss. — En annan
öf-versättning är: Orden »ännu en gång»
gifva till känna upphörandet af de ting,
som skakas, såsom de der äro gjorda, på
det att de ting, som icke skakas, må
för-blifva. Författaren ville då säga, att de
ting, som skakas, skola, emedan de äro
skapade, upphöra, på det att de ting, som
icke skakas, må förblifva. Denna
öfver-sättning har dock det emot sig, att äfven
de nya himlarna och den nya jorden höra
till det skapade. Att versen kan
öfver-sättas på två så olika sätt, beror derpå,
att i grundtexten står ett ord, som
betyder både förblifva och vänta. Se t. ex.
kap. 13: i, der det har den förra
betydelsen, samt Ap. G. 20: 5, 2 3, der det
har den senare.

28. För den skull då vi få
mottaga* ett rike,"^* som icke
skakas,f så låtom oss hafva
tacksamhet, genom hvilken vi måtjena
Gud på ett välbehagligt sätt,ff
med räddhåga och fruktan.f’^

* vid Kristi återkomst.

** på den nya jorden.

f och således aldrig skall upphöra.

tt En gudsdyrkan, som framkallas af
och är förenad med tacksamhet, är just
en dyrkan, som behagar Gud.

t* Sammanhanget är: Låtom oss hafva
tacksamhet jemte räddhåga och fruktan:
tacksamhet för det ovanskliga rike, vi
hafva att vänta, fruktan för det straff,
som följer, om vi affalla. Det förra skall
hålla oss vid Gud, det senare afskräcka
oss från affall.

29. Ty vår Gud är ock* en
förtärande eld.**

5 Mos. 4: 24, 9: 3.

* Till det i vers 28 anförda skälet
tilllägger författaren ocksä detta, att o. s. v.

och det må lära oss att frukta. Gud
är en förtärande eld för alla, som lefva i
synd.

13 Kapitlet.

Förmaning till brbdrakärlek (v. 1—3),
varning för otukt och girighet (v. 4—6), för
främmande läror (v. 7—9); förmaning att gå ut från
judendomen och bära Jesu smälek (v. 10—16),
att lyda församlingsledarena (v. 17), att bedja
för författaren (v. 18—19); fridsönskan (v. 20—
21); helsningar och slutönskan (v. 22—23).

F. 8—^3 aftonsångstext nyårsdagen. I.

20—2i aftonsångst. andra sond, efter påsk. II.



å brödrakärleken förblifva. *

Rom. 12: 10. 1 Petr, 1: 22, 3: 8, 4:
8. 1 Joh. 2: 10, 3: lo, 14, 4: 20 f.

Jemför kap. 6: lo, der författaren
berömmer dem för deras brödrakärlek.
Nu förmanar han dem att hälla ut i
sådan kärlek.

2. Glömmen icke
gästvänskapen, * ty genom denna hafva
några, utan att veta det, fått
her-bergera änglar.**

1 Mos. 18: 1 följ. Rom. 12: 13. 1
Petr. 4: 9.

* att öfva gästvänskap mot främmande
bröder, som komma resande. Märk finheten
i uttrycket. Författaren uttalar ett sådant
förtroende till sina läsare, att han tager
för gifvet, att en försummelse i denna
dygd icke kan bero på annat än glömska.

Författaren syftar på berättelsen om
Abraham i 1 Mos. 18: i följ., 19: i följ.
Han vill dermed framhålla gästvänskapen
såsom en dygd, som synnerligen behagar
Gud.

3. Kommen ihåg de fångna
såsom fångna med,* de
misshandlade såsom ock sjelfva varande i
kropp. **

Rom. 12: 15.

* såsom vore deras fångenskap eder
egen. Försätten eder sjelfva in i deras
ställning, ty det kan ju hända, att I en
gång verkligen kommen deri. Skall man
kunna visa ett rätt deltagande med de
lidande, måste man försöka att sätta sig
in i deras belägenhet. Med de fångna
menas naturligtvis sådana, som för trons
skull blifvit kastade i fängelse.

besinnande, att då I sjelfva ären i
kropp, så kan samma misshandel en dag
träffa äfven eder. Först när den troende

— 500 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0508.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free