- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
505

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petri första bref - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Petri första bref.

Inledning.

Petrus, som skrifvit detta bref, hette egentligen Bimon. Han var
son af en man vid namn Johannes eller Jona, hvarför han ock kallas
Johannes son (Joh. 1: 4 2) eller Jonas son (Matt 16: 17). Han var född

1 Betsaida i Galileen (Joh. 1: 4 4). Vid tiden för Johannes döparens
och Kristi uppträdande bodde han i Kapernaum. Måhända hade han flyttat
dit vid sitt giftermål. Hans svärmoder bodde i hans hus (Mark. 1: 21,

2 9, 3o). Enligt en urgammal sägen skall hans hustru hafva hetat
Con-cordia eller Perpetua. Af 1 Kor. 9: 5 se vi, att hon var Petrus följaktig
pä hans missionsresor. Huruvida Petrus haft några barn, vet man icke.
Han kallar i kap. 5: 13 Markus sin son, men det säger han naturligtvis
endast i andlig bemärkelse.

Till yrket var Simon fiskare, hvilket yrke han utöfvade tillsammans
med sin yngre broder Andreas. Denne vardt lärjunge till Johannes
Dö-paren. Men han lemnade honom snart för att jemte Zebedeus son Johannes
sluta sig till Jesus pä grund af Johannes döparens vittnesbörd. Se derom
Joh. 1: 2 9 följ. Genom Andreas blef Simon förd till Jesus. När Jesus
såg pä honom, genomskådade han honom strax och sade: Du är Simon,
Johannes son, du skall kallas Kefas (Joh. 1: 42). Kefas är ett hebreiskt
namn, som på grekiska heter Petrus, pä svenska Hälleberg.

Detta första sammanträffande hade dock icke till följd, att Petrus
och Andreas blefvo Jesu ständiga följeslagar. De återvände till sitt yrke.
Först vid ett senare tillfälle blefvo de kallade af honom att öfvergifva
detta för att ständigt vandra med honom. Se derom anmärkningen till
Joh. 1: 42.

I apostlakretsen intog Petrus det främsta rummet. Se Matt. 10: 2
Dch anmärkningen dertill. Den evangeliska berättelsen framställer honom
ock öfverallt såsom den främste. När herren frågade lärjungarna, hvem
de ansägo honom vara, då var det Petrus, som å sina och de andras
vägnar svarade: Du är Kristus, lefvande Guds son. Till honom var det
ock, som herren på grund af denna bekännelse sade: Du är Petrus, och
pä denna klippa vill jag bygga min församling, och dödsrikets portar skola
icke vara henne öfvermäktiga. Jag skall gifva dig himmelrikets nycklar
(Matt. 16: 16 följ.). När Herren med anledning af somligas affall sade
till de tolf: Icke viljen ock I gä bort, dä var det också Petrus, som ä

— 505 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0513.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free