- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
522

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petri första bref - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 3: 19 — 22.

Petri första bref.

Att han predikade för dem, bevisar för
Öfrigt, att de hade medveten tillvaro i
dödsriket, ty man kan icke predika
evangelium för sådana, som icke äro
sjelfmed-vetna. Detta herrens predikande skedde
naturligtvis, medan han var i ande, d. v. s.
mellan döden och uppståndelsen.

20. hvilka hade varit olydiga
en gång, när Guds långmodighet
väntade i Noaks dagar,* när
arken tillreddes, i hvilken** få, det
är åtta själar, f frälstes genom
vatten, f f

1 Mos. 6 f.

* Petrus syftar här på berättelsen i 1
Mos. 6: 3, der det heter, att Gud väntade
€fter de gudlösas sinnesändring i 120 år.
Att han särskildt nämner dem, som voro
olydiga mot Noaks predikan, dermed är
visserligen icke sagdt, att Kristus
predikade evangelium endast för dessa. Han
predikade nog för alla andar i
fängelset; men dessa nämnas särskildt, emedan
apostelen ser i dem en förebild till det
slägte, som lefde på hans egen tid, samt
i domen öfver dem en förebild till den
verldsdom, som han trodde vara nära
förestående. Se för öfrigt tillägsanm. vid
kapitlets slut.

Ordagrant: till hvilken, d. v. s. de
togo sin tillflykt till arken, gingo in i den
samma och blefvo sålunda räddade.

f Dessa åtta voro Noak och hans hustru,
deras tre söner med sina hustrur.

ft Vattnet lyfte nämligen upp arken,
så att de icke förgingos. Att apostelen
betonar, att de räddade voro få, det sker
derför, att äfven nu de äro få, som tro
och låta sig frälsas.

21. hvilket i en motbild nu*
frälsar** äfven oss (såsom) dop,***
(som är) icke ett afläggande af
kötts smuts t utan en bön till
Gud om ett godt samvete, ff
genom Jesu Kristi uppståndelse,!*

Ef. 5: 26.

* Det ligger tonvigt i grundtexten på
ordet nu: nu sedan Kristus kommit i
verlden, i motsats mot den föregående
tiden, under hvilken de lefde, som nu äro
i dödsriket, och för hvilkas andar Kristus
predikade.

** Här likasom annorstädes menas med
frälsningen den eviga frälsningen i Messias

rike. Och dopet i vatten är ett medel
till vinnande af denna frälsning. Öfver
allt der nya testamentet talar om dopets
betydelse, framställes det såsom ett
frälsningsmedel. Se anm. till Ef 4: 6, 5: 2 6.
Så betraktade äfven hela den äldsta
kyrkan det samma. Är det nu en vidskepelse
att anse dopet såsom ett frälsningsmedel,
så fordrar i alla fall ärligheten, att man
erkänner, att apostlarna varit fångna i
vidskepelse. Men hvem vågar det? Dermed
är dock icke sagdt, att alla, som låta sig
döpas, varda frälsta. Guds ord är också
ett frälsningsmedel, men deraf följer icke,
att hvar och en, som hör ordet, blir frälst.
Frälsningen beror icke blott derpå, att
ordet eller dopet är ett frälsningsmedel, utan
äfven derpå, att menniskan mottager detta
frälsningsmedel i ett rätt sinne.

*** Ordagrant: hvilket motbildligt
(såsom) dop. Det vatten, genom hvilket Noak
räddades, var en förebild till vattnet i
dopet, som nu frälsar oss.

f Detta är en närmare förklaring.
Dopet, vill apostelen säga, dopet är icke,
såsom det för de lekamliga ögonen kan
synas, endast ett aftvättande af lekamlig
smuts, ett kroppsligt bad. Jemför anm.
till Ebr. 10: 22.

tt Dopet innebär ett öfverlemnande åt
Gud med bön om rening från synden och
deraf följande godt samvete. Se Ap. G.
22: 16, der Ananias säger till Saulus:
Stå upp och låt döpa dig och två af dig
dina synder, hafvande åkallat herrens namn.
Alltså: dopets ändamål är icke en
kroppslig aftvättning från smuts utan en andlig
rening från synd.

-j-’^ Sammanhanget är: vattnet frälsar i
sin motbild dopet genom Kristi
uppståndelse från de döda. Vore icke Kristus
uppstånden, så hade dopet ingen frälsande
betydelse alls utan vore endast en tom,
onyttig ceremoni.

22. som är på Guds högra
sida, sedan han gått bort* till
himmelen, sedan änglar och
myndigheter och krafter** blifvit
honom underlagda.
Ps. 110: 1. Ef. 1: 20 f.

* Samma ord här som i v. 19. Sedan
han blifvit dödad, gick han i anden bort
till andarna i fängelset; sedan han blifvit
lefvandegjord, gick han bort till himlen.

** d. v. s. alla himmelska änglar, af
hvad namn och rang de vara må. Se Kol.
1: 16 och anm. dertill. Kristus har genom

— 522 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0530.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free