- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
559

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes första bref - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johannes första bref.

Kap. 5: 12 — 17.

redan här blifvit i viss mån lika Gud
genom att lära känna honom. Denna likhet
är dock alltid ofullkomlig. Men när Kristus
kommer igen, skola de få se Gud, sådan
han är, och deraf skall följa en
fullkomlig förvandling till Guds belätes likhet i
alla afseenden.

3. Och hvar och en, som har
detta hopp* på honom,** renar
sig sjelfjf såsom denneff är
ren.f*

* hoppet att sålunda få skåda Gud.

** d. v. s. på Gud. Hoppet är
grun-dadt på Gud.

t Den jude, som vid de stora festerna
ville träda fram inför Jehovas ansigte,
måste först rena sig, ifall han på något
sätt blifvit enligt Mose lag oren. Se Joh.
11: 5 5. På samma sätt skall ock den,
som hoppas att en gång få skåda Gud,
se till, att han renar sig ifrån synden; ty
annars är det omöjligt att se Gud.
Jem-för Matt 5: 8, Ebr. 12: i4. Apostelen
framställer detta icke såsom en förmaning
utan uttalar det såsom en gifven sak, i
det han icke säger: han må rena sig,
utan: han renar sig,

tt nämligen Kristus.

t* Märk, att apostelen icke säger:
såsom Kristus har renat sig, ty hos Kristus
fans aldrig någon synd, från hvilken han
behöfde rena sig. Han är den helige och
rättfärdige, efter hvars förebild den
troendes rening skall ske. Märk vidare, att
apostelen icke om den troende säger: han
är ren, såsom Kristus är ren. Den
troendes rening är ett alltjemt pågående
arbete i afsigt, att han en gång må varda
ren, såsom Kristus är ren. Slutligen må
ock märkas, att denna rening här
fram-ställes såsom den troendes eget verk icke
i den meningen, att han gör det i egen
kraft, utan för att framhålla, att det är han,
som gör det, fastän det sker med den kraft
och den nåd, som Gud genom anden
gif-ver. Det är derför ingen motsägelse
mellan detta ställe och Joh. 15: 2, der
frälsaren säger, att det är Gud, som renar den
troende. Gud gör det på det sätt, att han
gifver den troende nåd och kraft dertill.

4. Hvar och en, som gör synd,*
gör ock laglösheten, och synden
är laglösheten, t

1 Joh. 5: 17.

* Att göra synd sättes bär i motsats
mot att rena sig. Skilnaden mellan den

troende och den ogudaktige är icke den.
att den förre är utan synd, medan den
senare har synd. Utan det är skilnaden, att
den troende alltjemt är sysselsatt med att
rena sig från den synd, som ännu bor i
honom, medan deremot den ogudaktige har
synden till sitt görande (se anm. till v, 8).

t Synden är synd derigenom, att hon
är i strid mot Guds lag. Derför kan den,
som gör synd, omöjligen hafva någon
förhoppning att få se Gud (se kap. 2: 17).
Apostelen vill med dessa ord hos de
troende inskärpa, huru vigtigt det är, att
hvar och en, som har detta hopp, renar
sig sjelf. Johannes begagnar här ordet
synd i betydelsen öfverträdelse. Om den
skilnad, som Paulus gör mellan dessa ord,
se anm. till Rom. 5: 13.

5. Och I veten, att denne*
vardt uppenbarad,** på det att
han skulle taga bort synderna ;f
och synd är icke i honom, ff

Es. 53: 4, 9. 2 Kor. 5: 21. 1 Petr.
2: 22, 24.

* nämligen Kristus.

i kött. Jemför Joh. 1: 14.

t Jemför Joh. 1: 29. Märk: icke blott
straffet för synderna utan synderna sjelfva.
Ändamålet med Kristi ankomst i verlden
var att upphäfva synderna och återställa
den rättfärdighet, som menniskan
ursprungligen var skapad till.

tf Apostelen vill med denna vers visa,
huru oförenligt det är med hvart annat
att lefva i synd och att stå i förening med
den syndfrie Kristus, hvars embete i
verlden var att taga bort synderna.

6. Hvar och en, som förblifver
i honom,* syndar icke;** hvar
och en, som syndar, har icke
sett honom ej heller känner
honom, f

1 Joh. 2: 3 f. 3 Joh. v. 11.

* i verklig lefvande gemenskap med
Kristus.

^^ Af hela sammanhanget framgår, att
apostelen med ordet synda här menar det
samma som att göra synd, lefva i synd.
Den som förblifver i Kristus, hans lif
ut-märkes icke deraf, att han syndar, utan
deraf att han är sysselsatt med att rena
sig från synd.

t Sannolikt menar apostelen en och
samma sak med de bägge uttrycken »hafva

— 559 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free